Een van de problemen is het toepassen van het stemgeheim. Iedere kiezer moet vrij kunnen stemmen. Dit betekent in de praktijk dat hij of zij alléén in het stemhokje moet zijn, niet met iemand anders die over zijn of haar schouder meekijkt. Dit kan niet worden gegarandeerd als mensen via hun mobiele telefoon of computer zouden stemmen.

Mogelijk kijkt er iemand in de huiskamer of studeerkamer over de schouder van de kiezer mee en bepaalt zo (mede) de keuze van de kiezer. Die keuze is dan geen vrije keuze. In een stemlokaal kan het stemgeheim wel worden gegarandeerd. Als daar iemand niet alléén het stemhokje in gaat, dan wordt de meegaande persoon door de medewerkers van het stemlokaal op zijn of haar gedrag aangesproken. Hij of zij moet dan de kiezer met rust laten en alléén laten stemmen: er mag niet worden meegekeken!
Antoni
een jaar geleden
Silliejean69
een jaar geleden
je zou denken dat als men gaat pinnen op straat dit eigenlijk ook niet privë (of veilig) genoeg is.
LeonardN
een jaar geleden
@Silliejean69
Dat is het wellicht ook niet. Maar dat is een vals vergelijk (als je het als argument bedoelt).
De bank(een private onderneming) biedt jou die mogelijkheid (om te pinnen op straat) en komt daarbij wettelijk nergens mee in de knoei. Als je binnen in een bank zou pinnen zou dat ook kunnen met iemand ernaast. Los daarvan kan ik iemand bedreigen 200 euro te pinnen zonder ernaast te staan. Het resultaat zal namelijk leidend zijn.
===
De overheid, kan zichzelf het stemmen via ID niet mogelijk maken ZONDER in de knoei te komen met het stemgeheim. Je kan iemand wel bedreigen om een bepaalde partij te stemmen, het valt in een anoniem stemhokje niet verifiëren. Maar thuis achter de PC of mobiel kan je wel meekijken.
===
Zoals je ziet gaat dat argument dus niet op.
Inekez1
een jaar geleden
Als je op straat (of erger nog: in een drukke supermarkt) gaat pinnen en er kijkt iemand mee, dan is dat je persoonlijke probleem. Men zal er dus ook persoonlijk voor waken dat dat niet gebeurt. Gedwongen stemmen op een partij waar je niet achter staat, daar heb je persoonlijk niet direct last van. De samenleving als geheel wel omdat dan de hele democratie wordt ondermijnd.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Ik begrijp de reactie met het pinnen niet. Pinnen kan onveilig zijn, omdat anderen het op jouw geld hebben voorzien. Dat zie ik niet zo snel gebeuren bij een stemlokaal of digitaal stemmen.
Daarnaast is pinnen redelijk privé. Niemand hoeft mee te kunnen kijken naar je saldo, het bedrag dat je opneemt en/of de pincode. Zaken die menigeen graag privé houdt.
Het lijkt me erg onwenselijk dat de overheid weet op welke partij ik stem. Er zijn nu al genoeg politieke affaires. Straks kan de overheid iedereen die D66 heeft gestemd op een andere manier benaderen/behandelen dan iemand die FvD of PvdD heeft gestemd.