Mag i.v.m. met ziekten b.v. Z.K.H Maxima de troonrede voorlezen op Prinsjesdag .?

een jaar geleden
1.1K
Antoni
een jaar geleden
@DeBarron, hier https://www.staten-generaal.nl/begrip/wist_u_dat vind je er meer over: 'Wist u dat er bij Koninklijk Besluit een vervanger wordt benoemd als de Koning verhinderd is bij een Verenigde Vergadering? De Troonrede wordt in de regel door de regerende vorst uitgesproken. Het is in het verleden echter voorgekomen dat de vorst(in) verhinderd was. Zo liet Willem III enkele keren verstek gaan wegens het overlijden van zijn zuster (1819), van zijn echtgenote (1837), van zijn oom (1881) en van zijn zoon (1884). Ook was hij in 1888, 1889 en 1890 verhinderd wegens ziekte. Koningin Wilhelmina was in 1908 en 1909 afwezig vanwege respectievelijk de zwangerschap en de geboorte van Prinses Juliana. In 1911 liet zij verstek gaan uit ergernis over het zwakke optreden van Tweede Kamervoorzitter Van Bylandt. In 1947 zag de Koningin op het laatste moment vanwege ziekte af van het voorlezen van de troonrede.' (vervolg in volgende reactie)
Antoni
een jaar geleden
(rest van de tekst op https://www.staten-generaal.nl/begrip/wist_u_dat hierbij): 'Bij verhindering van het staatshoofd wordt de rede uitgesproken door een lid van een Commissie vanwege het staatshoofd. In het verleden las meestal de minister van Binnenlandse Zaken de rede voor. In 1947 sprak minister-president Beel de rede namens de Koningin uit.'
HeerVoldemort
een jaar geleden
Wie is Z.K.H. Maxima?
Naar mijn weten staat Z.K.H. voor Zijne Koninklijke Hoogheid. Maxima is H.M. ofwel Hare Majesteit.

Antwoorden (1)

Theoretisch zou dit kunnen.
"Jaarlijks op de derde dinsdag van september of op een bij de wet te bepalen eerder tijdstip wordt door of namens de Koning in een verenigde vergadering van de Staten-Generaal een uiteenzetting van het door de regering te voeren beleid gegeven."
SimonV
een jaar geleden