Is men verplicht een advocaat te nemen als men aangeklaagd wordt?

Als iemand iets ten laste wordt gelegd en diegene weigert te spreken en ook niet verdedigd wil worden. Kan men tegen de wil van diegene een advocaat voor hem of haar aanstellen die dan het woord gaat voeren? Want als de beklaagde niet wil dat een advocaat het woord voert, hem gaat verdedigen of iets dergelijks, moet men dan de wil van de beklaagde inwilligen?
Het is misschien een gekke vraag maar het is dan ook louter hypothetisch

1.1K

Antwoorden (2)

Nee, eem advocaat nemen is niet verplicht. Als jij jezelf wil verdeigen mag dat. Voor de meeste mensen is het echter handiger om wel een advocaat in te huren, omdat deze mensen beter de juridische wegen kennen.
een jaar geleden
Goeievraagstell
een jaar geleden
Je schreef 'Als jij jezelf wil verdedigen mag dat.' Maar in de vraagstelling stond dat de beklaagde niet wil verdedigd worden, ook niet door zichzelf. Dus m.a.w. mag men weigeren zich te (laten) verdedigen?
tinus1969
een jaar geleden
Wie zich niet laat verdedigen, maakt grote kans re verliezen.
LeonardN
een jaar geleden
@GVstell Als je geen advocaat neemt, en zelf verder je mond houdt in de rechtszaal, dan mag dat. Zal je vaak verliezen.
Dat hangt er vanaf. In veel gevallen is een advocaat verplicht maar niet altijd. Zie link voor details.
Vuistregel is dat je geen advocaat nodig hebt bij kantonrechter, en bij procedures tegen de overheid, en verder wel. Maar ook daar zijn uitzonderingen op.
Toegevoegd op 13 juli 2022 04:43: tekst
tinus1969
een jaar geleden
teusvh
een jaar geleden
Dit is niet een antwoord op de vraag.
Verplichte procureurstelling (wat niet hetzelfde is als een advocaat, maar dat terzijde) is nooit aan de orde als jij degene bent die aangeklaagd wordt.
LeonardN
een jaar geleden
@tinus1969 Kan je een voorbeeld geven waarin je AANGEKLAAGD wordt en verplicht bent een advocaat te nemen?
tinus1969
een jaar geleden
Procureurstelling is verplicht bij de rechtbank, ook als je aangeklaagd/gedagvaard bent. Blijkt impliciet uit de link, en is bekende klacht bij familierecht (scheiding, omgang, alimentatie).