Waarom doen sommige politici uitspraken als: "iedereen is gelijk" ?

Je kunt toch best onderscheidt maken i.p.v iedereen maar over een kant te scheren?

Waarom stellen zij mensen die hun best doen voor deze maatschappij gelijk aan mensen die er een rotzooi van maken?

En als geen individu hetzelfde is dan zegt het toch meer over degene die de uitspraak doet als over de mensen waar het betrekking op heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
rose
13 jaar geleden
De uitdrukking is 'over één kam scheren'.

Het beste antwoord

Het is een misverstand dat politici dat zeggen. Vrijwel iedere politicus zegt dat mensen niet gelijk zijn, maar gelijkwaardig: even veel waard ondanks alle verschillen. Maar in de volksmond (en de krant) wordt dat meestal toch weer samengevat als "iedereen is gelijk." En dat slaat inderdaad nergens op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

We leven in een sociale welvaartsstaat. Hierin geldt nu eenmaal dat iedereen gelijkwaardig is. Of het nu de top politicus is of de spreekwoordelijke putjes schepper. Om dat te benadrukken zeggen politicie: Iedereen is gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze niet begrijpen dat er een verschil is in betekenis tussen het woord 'gelijk' en het woord 'gelijkwaardig'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Daarmee heb je groot gelijkwaardig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo heb ik het vroeger bij maatschappijleer ook geleerd, denken die politici misschien dat de gemiddelde Nederlander te dom is om over het verschil tussen 'gelijk' en 'gelijkwaardig' na te denken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het meer te maken heeft met een daadwerkelijke nieuwe opkomst van het gelijkheidsdenken, waardoor het onderscheid tussen de twee termen (gelijkheid en gelijkwaardigheid) kleiner wordt in de hoofden van de politici zelf.
Ze bedoelen ook niet dat iedereen exact hetzelfde is, maar wel dat iedereen dezelfde rechten en plichten heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de Nederlandse wet..is iedereen gelijk.

Maar natuurlijk bestaan er grote verschillen tussen mensen.

Het woord 'gelijk' dien je dan ook uit te leggen als 'gelijkwaardig' met in je achterhoofd dat dit voor de Nederlandse wet geldt.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die er een rotzooi van maken, zullen vaker in aanraking komen met justitie, en zullen daardoor, door dezelfde regels toe te passen als op iedereen, hardhandiger aangepakt worden dan een deugdzaam burger.
Je kunt moeilijk verschillende strafmaten hanteren voor verschillende personen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is niet iedereen gelijk. Met iedereen is gelijk wordt bedoeld: iedereeen is gelijk voor de wet. Mensen die er een rotzooi van maken krijgen dezelfde behandeling, of ze nu wel of niet van hoge komaf zijn. In de praktijk gaat dat vaak anders. Maar het streven naar gelijkheid, vrijheid en broederschap zijn idealen die stammen uit de Franse Revolutie.