Kan je met een stemmachine ook blanco stemmen?

Als het rode potlood gebruikt wordt vul je gewoon niks in. Gaat dat met een stemmachine ook zo of is er een knop "blanco"?

14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je blanco willen stemmen? wat is het nut hiervan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een soort protest, als 30% blanco stemt, zegt het wel iets.
zondag
14 jaar geleden
Ik wil het niet, maar mensen dóén het, dus moeten we er alles over weten wat er te weten valt. Capice?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, daarom vroeg ik me ook af wat het nut was, want worden ze wel geteld dan?

Het beste antwoord

De verkiezingswebsite van de overheid zegt er het volgende over: “Het uitbrengen van een blanco stem kan met de ‘blancostemknop’ op de stemmachine. Als je een stembiljet gebruikt, kan je een blanco stem uitbrengen door niets in te vullen. Een blanco stem wordt gezienals een ‘ongeldige stem’ en telt daarom niet mee voor de uitslag of de kiesdeler. Een blanco stem gaat niet naar een partij. Wel telt deze stem mee voor het opkomstpercentage.” Deze of een daarop lijkende uitleg prijkt ook op tal van folders waarmee de overheid kiezers de afgelopen weken ‘informeerde’ over de Europese verkiezingen. De boodschap is helder. De blanco stem is een legitieme optie. De blanco stem vertegenwoordigt een standpunt, namelijk dat een kiezer geen partij wil kiezen. Het is dan ook uiterst merkwaardig dat dit standpunt, dat elke verkiezing weer door duizenden kiezers wordt gedeeld, op geen enkele manier in de uitslag zichtbaar wordt gemaakt. Niet op verkiezingsavond zelf, maar ook niet bij het vaststellen van de definitieve uitslag door de Kiesraad.