Stemmen de kamerleden van de eerste kamer ook?

We kunnen op tv of internet zien dat de tweede kamerleden openbaar en publiekelijk stemmen. Geldt dit ook voor de eerste kamer? Stemmen zijn ook? Zo ja, weten wij wie wat stemt of wordt dit annoniem gedaan.

1.2K
tinus1969
2 jaar geleden
De eerste kamerleden kunnen niet op zichzelf stemmen. Dat maakt uit.
ronron1212
2 jaar geleden
@tinus hoe bedoel je niet op zichzelf? dat doen tweede Kamerleden ook niet
crispy
2 jaar geleden
Het ligt in de grondwet vast dat elk kamerlid 'zonder last' mag stemmen. Dat betekent dat elk kamerlid dat zelf mag bepalen wat hij/zij stemt. Maar er is natuurlijk wel een fractie discipline: in de regel stem je mee met je eigen fractie. Dat behoort niet een probleem te zijn, je bent het per slot van rekening meestal wel eens met je eigen fractie anders zou je daar niet namens die politieke partij in die fractie zitten.
tinus1969
2 jaar geleden
@ronron1212 ik dacht dat Vraagsteller verkiezingen bedoelde. Dat EK leden stemmen over wetsvoorstellen vond ik te vanzelfsprekend.

Het beste antwoord

Alle kamerleden mogen stemmen indien dat aan de orde is. De stemming is openbaar.
Soms wordt er hoofdelijk gestemd (ieder kamerlid apart), soms gebeurt dat per fractie gezamenlijk.
Je kunt in de bron bekijken wat elk kamerlid van de eerste kamer heeft gestemd.
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je, leden van de Eerste Kamer stemmen ook.
Dat de kabinetsformatie al bijna een jaar duurt, komt met name hierdoor - door de stemmen/zetelverdeling in de huidige Eerste Kamer.
De beoogde vier partijen van een nieuw kabinet (VVD, D66, CDA en CU) hebben op dit moment in de Eerste Kamer 32 zetels. Veel te weinig voor een meerderheid in de 75 zetels telkende Eerste Kamer. Daarom wilde de VVD graag alleen de PvdA erbij, met 6 zetels. Want 32 + 6 = 38 zetels. En dat is een (krappe) meerderheid in de Eerste Kamer.
Maar PvdA en GL (GL heeft 8 zetels) wilden alleen gezamenlijk meedoen...