Kan een nieuw gekozen premier hetzelfde doen in Nederland als Orban of de Poolse premier?

Kan een nieuwgekozen premier in Nederland hetzelfde doen als nu in Polen of Hongarijegebeurt en als alleenheerser optreden? En hoe zit dat in de VS?

tinus1969
2 jaar geleden
Nederlandse premiers worden niet gekozen. De speelruimte van de Nederlandse premier wordt uiteindelijk bepaald door het parlement.
ItisILeClerc
2 jaar geleden
1. Een 'nieuwgekozen premier' bestaat niet in Nederland. Hier kiezen we alleen partijen.
2. Noch Orban, noch de Poolse premier treedt op als alleenheerser.
3. In de VS bestaat de functie van premier niet.

Antwoorden (1)

In Nederland is dat niet mogelijk met de huidige grondwet. Onze minister-president is niet het staatshoofd. Nederland is een monarchie, dus de koning of koningin is het staatshoofd.
De minister-president wordt ook niet zelf gekozen, maar komt meestal uit de partij, die bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen als grootste uit de bus is gekomen. En op dit moment zijn er zo veel partijen vertegenwoordigd in de Tweede Kamer, dat het eigenlijk onmogelijk is dat de grootste partij ook de absolute meerderheid in de Tweede Kamer heeft. Daardoor heeft de minister-president en zijn/haar kabinet de steun van meer partijen nodig om wetswijzigingen goedgekeurd te krijgen in de Tweede Kamer. Daarna moet overigens ook de Eerste Kamer akkoord gaan.
Om van Nederland een republiek te maken, zal ook eerst de Grondwet aangepast moeten worden. En daarvoor is een "simpele" meerderheid in zowel de Tweede als Eerste Kamer niet voldoende. Het proces daarvoor doorloopt diverse stappen. In de derde stap worden nieuwe verkiezingen gehouden en de vijfde stap houdt in dat zowel de Tweede als de Eerste Kamer met minstens 2/3 akkoord gaat met de wijziging.
Hierdoor is het onmogelijk, dat in Nederland één persoon alleenheerser kan worden, zonder dat er een staatsgreep plaatsvindt.
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Ook Orban is net als Rutte de benoemde premier in een parlementaire democratie. Ook Orban kan doen wat hij doet omdat het parlement hem die ruimte geeft. Dus min.