Kun je een politieke partij oprichten en alleen aan de europese verkiezingen meedoen?

Ik zou wel graag bij politiek betrokken raken maar dan het liefst op europees niveau. Is het voor een Nederlands staatsburger ook mogelijk om een europese politieke partij op te richten en alleen mee te doen met europese verkiezingen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Net zoals er op gemeentelijk niveau partijen zijn die alleen meedoen met de gemeentelijke verkiezingen, kan dat ook op Europees niveau. Er zijn verschillende partijen die alleen met de aanstaande Europese verkiezingen van 22 mei 2014 meedoen en niet met landelijke of gemeentelijke verkiezingen.

Voor het meedoen met de verkiezingen van 22 mei 2014 ben je overigens nu te laat met het indienen van de verplichte officiële documenten en het betalen van een waarborgsom.

Ook is het aan te raden eerst ervaring op te doen door lid te worden van een bestaande politieke partij en in die partij actief te worden, maar dat is natuurlijk niet verplicht.

Toegevoegd na 35 minuten:
Een voorbeeld is de partij "Aandacht en Eenvoud". Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Aandacht_en_Eenvoud
Antoni