Waarom zijn de uitgelekte notulen van de ministerraad zo erg?

Waarom zijn de uitgelekte notulen van de ministerraad zo erg? Had dit geheim moeten blijven?

Utrecht
3 jaar geleden
Heb je het nieuws de afgelopen weken niet gevolgd?
SentWierda
3 jaar geleden
De vraag is of de notulen wel uitgelekt zijn.
Deze ministerraadsnotulen zijn jarenlang geheim, maar leden van de POK (Parlementaire Onderzoekscommissie Kinderopvangtoeslag) hebben de notulen al eerder mogen inzien. Ze hebben de notulen dus gelezen en niet meer dan dat. Blijkbaar heeft één lezer m.n. onthouden dat Hoekstra het had over sensibiliseren van Omtzigt. En die lezer heeft dat anoniem naar buiten gebracht, via RTL.
Nu is uit de openbaar gemaakte notulen gebleken dat de naam van Hoekstra er niet geisoleerd stond maar in combinatie met De Jonge. En het woord sensibiliseren blijkt niemand echt te kennen, althans niemand blijkt te weten dat het vier betekenissen heeft. In elke geval schrijft iedereen meteen de meest negatieve betekenis aan Hoekstra toe. En Hoekstra zit met een uitlegprobleem.
Voor wie het interesseert, de vier betekenissen van sensibiliseren:
1. bewerken/invloed uitoefenen; 2. bezorgdheid tonen; 3. een medische term; 4. een fotografische term.
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda er stond wel iets meer in de notulen. Alle ministers hebben wel iets gedaan of gezegd dat dit verhaal erg veel ophef gaf.
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda hier de link met de link er in over deze geheime notulen
https://www.ad.nl/politiek/lees-hier-zelf-de-volledige-geheime-kabinetsnotulen-over-de-toeslagenaffaire-br~a4607e70/
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212.
De gelekte notulen waren nogal vaag: van horen zeggen en ze riepen vele vragen op. Vandaar dat aan Rutte is gevraagd om vrijgave van de volledige notulen.
De vraag gaat over de deze gelekte (vage) notulen - niet over de naderhand vrijgegeven volledige notulen zoals die in de bron (AD) staan.
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda Lees je wel wat ik schrijf Er stond iets meer in dat jij schrijft de opmerkingen waren voor het vrijgeven al veel meer dan jij schrijft. Vandaar dat ik ze er maar even bij gezet heb.
Computoon
3 jaar geleden
Gedachte van mij:.
Het is al sinds jaar en dag de gewoonte dat notulen van de ministerraad jarenlang geheim blijven. Nu ze "afgedwongen" openbaar zijn geworden, bestaat de kans dat ministers niet meer over elk onderwerp vrijuit zullen spreken in de ministerraad of dat niet-genotuleerd achterkamertjesoverleg plaats gaat vinden over hete hangijzers. Of het landsbelang nou hiermee gediend is? De nieuwsgierigheid is er wel mee bevredigd. Nu, 2021, staan verschillende Tweede Kamerleden achteraf punten te scoren achter de interruptiemicrofoon ("Foei!") naar aanleiding van de notulen (goed voor wat media-aandacht) maar dat is achteraf.
De Kamerleden in het algemeen hadden veel meer onderzoekswerk moeten doen toen de problemen ontstonden.
En, op een veel eerder moment: toen de wetten werden gemaakt die achteraf gezien de oorzaak zijn geworden van de ontstane problemen. En destijds ook door de Tweede Kamer zijn goedgekeurd.
SentWierda
3 jaar geleden
@Computoon. Mooie gedachte - eigenlijk een mooie analyse.

Antwoorden (1)

Waarom deze uitgelekte notulen van de ministerraad zo erg zijn? Omdat
1. geheimhouding geldt voor de notulen van de ministerraad;
2. (achteraf gezien) de weergegeven versie van de uitgelekte fragmenten van de notulen een niet geheel juist beeld geeft van de werkelijkheid (= de echte/volledige notulen).
Toen de notulen uitlekten was niet duidelijk hoe deze uitgelekte gedeelten 'passen' in het geheel van alle notulen. Het valt dan niet te controleren of de gelekte weergave natuurgetrouw is of dat sprake is van een (al dan niet bewuste) onjuiste beeldvorming of mogelijk manipulatie.
Dan is er maar een mogelijkheid dit op te helderen: volledige vrijgave van de geheime notulen. En dat is gebeurd, dankzij toestemming van de gehele ministerraad..
Deze vrijgave leert dat een aantal zaken in de uitgelekte versie niet geheel juist blijken te zijn weergegeven en dat hetgeen nu openbaar is gemaakt de juiste versie is.