Mag je aangifte doen als je school je telefoon meer dan 2 dagen heeft en in de regels dat je hem aan het einde van de terug mag?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Vraag eerst eens een gesprek met de directeur van school.
criseyde
7 jaar geleden
Waarom wil iedereen altijd meteen maar aangifte doen en schadevergoedingen ontvangen? (Niet dat dat laatste hier het geval is, maar valt me hier wel steeds vaker op...)

Antwoorden (1)

Als in de regels van de school staat vastgelegd dat de school je mobiel maar een dag in bewaring mag nemen en hij aan het eind van die dag weer teruggegeven moet worden, dan heb je recht om te klagen. Aangifte doen is een beetje voorbarig misschien....geef ze eerst de kans om hem alsnog terug te geven. Misschien zijn ze het vergeten?
Schakel wel jouw ouders eerst in als je nog minderjarig bent. Vaak krijgen zij hem wel direct terug.

Weigeren ze echter dan alsnog hun eigen regels te handhaven en geven ze hem niet terug, dan kan je aangifte doen. In een besluit van de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs hierover, werd in 2008 al bepaald dat telefoons alleen tijdens schooltijd ingenomen mogen worden.

Citaat; "De samenleving is van dien aard dat door de Commissie aan de telefonische bereikbaarheid van de vo-leerling bij het verlaten van de school na zijn laatste uur een doorslaggevend belang wordt toegekend". (Uitspraak nr. 08.035)

Jaren geleden was het nog mogelijk een mobiel van een kind bijv. een week lang af te pakken. Een mobiel werd toen hoofdzakelijk door volwassenen gebruikt. Inmiddels worden mobieltjes als een soort 'primaire levensbehoefte' gezien bij tieners en is een week zeker disproportioneel. Een dag is echter toegestaan.
amc