Wat voor straf krijg je als de politie wapens aantreft in huis?

Een vriend van mij had illegale wapens in huis en moet binnenkort dus voor een politierechter verschijnen wat voor straf zou hij kunnen krijgen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

De straffen voor verboden wapenbezit zijn fors. Op bezit van een pistool of revolver staat drie maanden (onvoorwaardelijke) gevangenisstraf, op het bezit van een automatisch vuurwapen negen maanden. Op messen staan nog werkstraffen of een boete. Op het bezit van explosieven 9 maanden gevangenisstraf. Bij een veroordeling volgt een aantekening op uw strafblad wat (weer) gevolgen kan hebben voor een verklaring omtrent (goed) gedrag.
Strafverhogende omstandigheden zijn of het wapen is geladen, het onder handbereik is in een voertuig, in het openbaar werd gedragen , het feit op een vliegveld plaatsvond en bewerkte munitie.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het gaat om munitie, pistool en nog kleinere dingen. De politie is naar binnen gegaan zonder huiszoekingsbevel en waardoor ze toen die wapens troffen. Hij heeft al wel kleinere dingen op zn naam staan maar nog nooit voor rechter gekomen. Ze hebben toen niet alles in beslag genomen. En is er nooit voor opgepakt dat hij ermee buitenshuis liep of überhaupt gebruikt heeft
Een zekerheid die je vriend in elk geval heeft is dat de politierechter alleen strafzaken behandelt, waar maximaal een jaar gevangenisstraf voor kan worden opgelegd, maximaal 240 uur werkstraf of bijv een geldboete.

Wat nou uiteindelijk de strafeis van de officier van justitie en het oordeel van de rechter zal zijn hangt van diverse factoren af, die je hier niet benoemt;

Antecedenten van je vriend.
Wat voor wapens zijn er aangetroffen, hoeveel en onder welke omstandigheden. Reden van het hebben van de wapens etc.

Een precies antwoord valt er nu dus niet te geven.
AlphaLimaSierra
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het gaat om munitie, pistool en nog kleinere dingen. De politie is naar binnen gegaan zonder huiszoekingsbevel en waardoor ze toen die wapens troffen. Hij heeft al wel kleinere dingen op zn naam staan maar nog nooit voor rechter gekomen. Ze hebben toen niet alles in beslag genomen. En is er nooit voor opgepakt dat hij ermee buitenshuis liep of überhaupt gebruikt heeft