Waarom maken veel mensen een geheim van hun politieke stem?

Als je achter een partij staat, kom je daar toch openlijk voor uit lijkt me. Ik heb altijd het idee dat mensen zich schamen en eigenlijk niet weten waarop of waarom ze stemmen.

Van mij mag iedereen weten waarop ik gestemd heb en ik ben niet flauw om die partij te verdedigen, want ik ben zeker van mijn keuze en ze sluiten prima aan op mijn mening.

Natuurlijk is geen zin hebben in discussie een goede reden, maar als je toch al over de politiek aan het praten bent, willen veel mensen het nog niet zeggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mangowolk : wat heb je gestemd ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je maakt er geen geheim van? Wat heb je gestemd dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
VVD. Altijd gedaan en zal ik ook altijd doen als ze geen rare sprongen maken.

Het beste antwoord

Als ik lees dat er een steen door je ruit kan komen vanwege de politieke folder op je ruit (in Arnhem gebeurd) is het logisch dat je niet direct wilt zeggen op wie je stemt.
Want uit dat voorbeeld blijkt dat er toch tevelen zijn die de vrijheids van meningsuiting (en stemmen dus) NIET accepteren in Nederland. Want die vrijheid houd ook in dat een ander totaal anders mag en kan denken als jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daarom... mensen zijn gewoon bang om te zeggen dat ze op Wilders stemmen en dat is gewoon schandalig. Als andere mensen zouden weten hoeveel mensen er op stemmen in hun omgeving (zoals blijkt uit de verkiezingen) dat het taboe om op een bepaalde partij te stemmen ook verdwijnt. Al merk ik dat vooral de linkse stemmers het geheim willen houden en ik relatief veel PVV-stemmers ken. Veel vriendinnen schaamden zich er wel voor om het te vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geheimhoudingsplicht is juist een beveiliging voor de vrijheid van meningsuiting. Juist om te voorkomen dat die steen door je ruit gaat, kan je je met recht en reden houden op het stemgeheim.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ineke. Uit mijn verhaal blijkt hoe terecht dat is. Echter, de vraag was waarom zoveel mensen niet willen vertellen jegens kennissen en vrienden waarop ze stemmen. Niet of ze dat zouden moeten. @Mangowolk.
Vroeger werden de CPN en SP stemmers (die steunden toen oa Stalin en Mao) met de nek aangekeken of erger...nu inderdaad ook Wilders stemmers.
Daaruiot volgt dus dat wat de meerderheid "correct" noemt aan verandering onderhevig is.
Een goede reden dus om altijd de geheimhouding van stemmen te waarborgen....en waarom we weer met potlood moesten stemmen.
Want de stemcomputers bleken wat betreft geheimhoding zo lek als een mandje (en als it'er kan ik dat lek zijn beamen)

Andere antwoorden (8)

Een stem is persoonlijk en gaat niemand wat aan. Dat is de reden dat veel mensen het voor zich houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze zich zo interessanter voelen, zich ervoor schamen, iets stemmen wat je niet bij diegene zou verwachten of omdat ze geen zin hebben om erover in discussie te gaan zijn naar mijn idee de meeste voorkomende redenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om dezelfde reden als waarom stemmingen in een democratie anoniem zijn. Je kunt stemmen wat je wil maar kan er niet op afgerekend worden. en dat moet dan ook zo blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als mensen anders tegen me aan gaan kijken vanwege mijn politieke voorkeur, vraag ik me toch af hoe een goede kennissen het waren. Maar ik begrijp je punt wel, op zich een goede reden ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrienden en kennissen mogen wel weten waar je op stemt maar ze hoeven het niet te weten ,mijn motto is ik spreek met vrienden kennissen of familie niet over drie dingen nl geloof , politiek en mijn seksuele voorkeur (type )in concrete zin ,dat ik hetero ben weten ze maar wat mij opwind is te persoonlijk. geloof en politiek dat zijn zaken waar je goede vrienden door kunt verliezen als je er geen afstand van neemt omdat dat de dingen zijn die iemand tot in zijn ziel kunnen raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
orbatei: Je doet jezelf wel tekort. Door aan je beste vrienden te laten zien waar jij voor staat, krijgen ze meer respect voor je. Of op zijn minst leren ze de echt "orbatie" kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
disp dat is onzin vrienden kennen me ,weten waar ik voor sta en dan hoef ik niet te zeggen op welke partij ik stem of juist niet stem ,mijn vrienden respecteren mij om wie ik ben. de belangen die voor mij belangrijk zijn kunnen voor vrienden van mij totaal onbelangrijk of zelfs tegen hun belang ingaan ,en toch ben ik met ze bevriend,ik stem in de eerste plaats voor mij en wat ik denk dat voor het land of de gemeenschap het beste is en mijn vrienden doen dat gelukkig ook.en iedereen die zegt dat niet te doen doet zichzelf tekort omdat hij anders belang laat prefeleren boven eigen belang.en dat doet niemand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, is duidelijk. Vraagje: Stel jij nooit vragen? Of weet je alles al ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
disp nee ik weet absoluut niet alles ,de bron van kennnis is naar mijn mening weten dat je bijna niets weet,en met het vermeerderen van het weten kom je erachter dat je nog minder weet dan je dacht te weten, maar de persoonlijke vragen die ik heb,stel ik meestal aan diegene om me heen die er meer van weet dan ik weet ,vragen waar het antwoord op het internet te vinden is hoef ik hier niet te stellen, en andere vragen die die ik zou willen stellen worden vaak al gesteld door andere personen ,waarvan ik het antwoord dan gebruik om mijn kennis te vermeerderen.
Er is een wet of zo voor. Omdat er een tijd is geweest waarin het allemaal niet zo vrij was. B.v. op de SDAP stemmen was lange tijd niet gebruikelijk in het traditionele Nederland. Als je zou zeggen: ik zeg niet waar ik op stem, dan was je al verdacht. Toen is die geheimhouding ingevoerd. Mijn vader hield daar t.o.v. vreemden altijd aan vast. Wij wisten wel dat hij Partij vd. Arbeid stemde.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier staat het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er nog nooit een probleem mee gehad om te vertellen,dat ik al mijn hele leven links stem.
De partij waarop,heeft een paar jaar wel gevariëerd,maar nu ben ik weer terug op het oude nest.Mocht er een hiernamaals zijn en ik kom daar terecht,dan zul je daar waarschijnlijk alleen maar rechts kunnen en mogen stemmen,dus stem ik hier maar links en ik snap ook niet,waarom mensen van hun voorkeur een geheim maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen vertellen alles aan anderen, desnoods hun pincode. Anderen zo weinig mogelijk, niet wat hun inkomen is, niet hun stemkeuze, niet hun geloof, niet hun emailadres, etc. Deze mensen vinden het prettiger als anderen niet zoveel van hun weten. Als ik zou weten dat mijn dokter een VVD'er was, zou mijn kijk op hem veranderen. Stel dat je een zakenman bent, dan is het beter maar niet te vertellen dat je op de SGP stemt. Etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat niet iedereen even goed is in het verwoorden van de redenen waarom hij of een bepaalde partij heeft gestemd.
Niet iedereen is in staat om een flinke politieke discussie te voeren met iemand met tegengestelde meningen. Om een politieke discussie te voeren waarin je het partijprogramma van de partij van jouw voorkeur gaat verdedigen moet je qua partijkennis, maar ook verbaal vrij sterk in je schoenen staan. Niet iedereen kan dit, en gaat om die reden de discussie uit de weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen stemmen uit gewoonte, of zoals ze dat tegen woordig noemen, uit protest.
Bovendien passen veel mensen hun stemgedrag aan bij hun directe omgeving.
Allemaal factoren die zorgen dat je niet uit overtuiging stemt.
Als mensen uit overtuiging zouden stemmen zouden ze het niet geheim houden.
Ik ben Christelijk, iedereen in mijn omgeving weet dat ik SP stem. Als ze mij vragen waarom, leg ik het uit.
Op die manier kweel je begrip voor je stemgedrag en de partij waarop je stemt.