Welk bedrag is voor de advocaat en welke voor mij?

Volgens mijn advocaat kreeg ik 143 eur terug (advocaatkosten) en 105 voor onterecht zitten. Klopt het dat de 280 eur niet voor mij is bestemd(zoals de advocaat beweerd) waarvoor word de 280 eur -aan wie- uitgekeerd?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Als ik de uitspraak (het bewerkte gedeelte van de Beschikking) goed interpreteer zijn er twee verzoeken ingediend. Eén verzoek om vergoeding is ingediend op grond van art 530 van het wetboek van strafvordering én een verzoek is ingediend op grond van art. 533 wetboek van Strafvordering.
Het verzoek op grond van art 530Sv betreft een verzoek om vergoeding van de kosten voor rechtsbijstand zoals reis- en verblijfkosten en advocaatkosten (kosten indiening van de twee verzoekschriften). Deze kosten zijn daadwerkelijk gemaakt en de de toevoeging ad € 143,-- ook daadwerkelijk verstrekt door de Raad voor Rechtsbijstand aan de advocaat mr R.M. Bissumbhar. Het zijn geen kosten die ten laste van de verzoekster komen, omdat de raadsvrouw de gemaakte kosten kan declareren bij de Raad voor Rechtsbijstand op basis van de verstrekte toevoeging. De verzoekster (bijgestaan door advocaat mr R.M. Bissumbhar) komt gelet hierop niet in aanmerking voor de vergoedingen op grond van artikel 530 van het Wetboek van Strafvordering.
Het verzoek om vergoeding ingediend op grond van art Artikel 533 Sv is toegewezen aan verzoekster. Hoe de tenuitvoerlegging plaats moet vinden staat onderaan de Beschikking omschreven.
De € 143,-- is de toevoeging die aan u is verstrekt via de advocaat.
De kosten ad € 280,--voor indiening verzoekschriften kunnen door de advocaat worden gedeclareerd bij de Raad voor Rechtsbijstand.
Toegevoegd op 07 oktober 2020 21:23: tekst