Klopt het dat je ook de kosten van een dieet kan invullen bij de belastingaangifte?

Zo ja waar moet je bij het invullen op letten en wat zijn de voorwaarden om hiervoor in aanmerking te komen?

Mijn moeder volgt een dieet. Dat doet ze niet via een diëtiste, maar dat doet ze op eigen houtje. Ze wil graag weten wat de mogelijkheden en voorwaarden zijn..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Je schrijft dat je moeder dat "op eigen houtje" doet.
Dat maakt het allemaal nog iets ingewikkelder.

Als je kosten gaat aftrekken, dan kan de belastingdienst vragen om "een dieetbevestiging" van je huisarts.
Voor je dus gaat rekenen, en uitpluizen wat aftrekbaar is, zou ik daar eerst mee beginnen. Want krijg je die dieetbevestiging niet, dan kun je je veel werk besparen.

Dieetkosten zijn wel aftrekbaar. Ook hoef je zelfs, in veel gevallen niet de werkelijke kosten op te geven, maar gaat de belastingdienst uit van een standaardbedrag.
Meer informatie hier:
http://www.belastingdienst.nl/particulier/aftrekziektekosten2009/aftrekziektekosten2009-09.html

Vervolgens heb je ook te maken met een drempel: d.w.z. als de kosten te laag zijn, dan kun je niets aftrekken.
Bv. bij een inkomen tot 7288 Euro moet je minstens 121 Euro kosten maken, en bij een inkomen 38722 is dat 1,65 % van het inkomen.

En om het nog ingewikkelder te maken: als je inkomen lager is dan 32738 Euro dan mag je de kosten met 77 procent verhogen. Bij 65 plussers is dat 113 procent.

Begin met de dieetbevestiging en maak dan een schatting, volgens bovenstaande gegevens of je eventueel in aanmerking kan komen voor aftrek. In dat geval lijkt het mij zinnig om iemand in te schakelen die hier meer verstand van heeft. Dat kan soms gratis, (b.v. via de vakbond of buurthuis) maar je zou, als de aftrek in redelijke verhouding staat tot de te maken kosten, ook een betaald advies kunnen overwegen van een belastingadviseur.

Uitgebreid artikel over aftrekbaarheid van zorgkosten, in Elsevier, nr 8 - 26 februari 2011, te raadplegen in bijna iedere bibliotheek. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit was tot vorig jaar mogelijk. Wel onder voorwaarde dat de huisarts of specialist je dit hebt opgedragen. Naar mijn weten is het nu afgeschaft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor 2010 kan dit nog wel onder bepaalde voorwaarden. Het moet wel van een huisarts of diëtiste geweest zijn en dat de kosten niet vergoed worden door de zorgverzekering. Het beste kan je even kijken op de site van de belastingdienst.