Is een weigeringsbesluit tot vergoeding privaatrecht dan wel bestuursrecht?

Een inwoner lijdt behoorlijke schade door val over losliggende tegel in het gemeentelijke trottoir. Is het weigeringsbesluit tot vergoeding privaatrecht dan wel bestuursrecht? Indien dit laatste is dan bezwaar bij een gemeentelijke adviescommissie mogelijk, ook indien de externe WA-verzekering tot deze weigering heeft besloten. De gemeente zelf heeft haar onderhoudsplicht in deze verwaarloosd

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Het uitgangspunt is dat een verzoek om schadevergoeding zowel bij de civiele rechter als bij de bestuursrechter kan worden ingesteld wanneer de verzochte vergoeding maximaal € 25.000 bedraagt . Bedraagt de verzochte vergoeding meer dan € 25.000, dan is de civiele rechter bevoegd.
Er lijkt geen bestuursrechtelijk besluit te zijn dus een bezwaar is niet van toepassing. Dat een externe WA verzekering dat heeft besloten doet hier niets aan af.
Als toevoeging nog een inhoudelijke overweging:
'De gemeente is niet aansprakelijk voor elke valpartij die op de openbare weg plaatsvindt. Tot op zekere hoogte wordt van u als voetganger verwacht dat u zelf oplet.

In het geval van een uitstekende stoeptegel staat in het Handboek Visuele Inspectie voor Wegbeheerders van het CROW dat hoogteverschillen vanaf 3 centimeter als ernstig worden aangemerkt. Bent u gestruikeld over een losliggende stoeptegel en was het hoogteverschil minder dan 3 centimeter, dan wordt er vanuit gegaan dat u dit uw eigen schuld is. Dit echter een richtlijn en geen harde scheidslijn.

Daarnaast moet de gemeente de tijd hebben gehad om het gebrek te herstellen. Wanneer er bijvoorbeeld een putdeksel wordt losgehaald door vandalen en iemand er direct daarna over struikelt, is het lastig om de gemeente aansprakelijk te stellen voor nalatigheid.

Of de gemeente daadwerkelijk op de hoogte is van het gebrek, is minder relevant.'
https://www.juridischbureauletselschade.nl/gemeente-aansprakelijk/