Hoe kan het dat Trump met minder stemmen de verkiezing heeft gewonnen?

Ik las dit net op msn.nl:

Helemaal begrijpelijk is dat niet, maar het tellen der stemmen is in de Verenigde Staten nog steeds niet klaar. Ook 2 weken na de verkiezingen is de einduitslag niet definitief. Wel wie de verkiezingen gewonnen heeft – Trump, maar niet met hoeveel stemmen Clinton Trump versloeg. De tussenstand is dat Hillay 1,7 miljoen stemmen meer kreeg dan Trump. Maar deskundigen verwachten dat dat zal zijn opgelopen naar een voorsprong van 2,5 miljoen als de laatste stem geteld is. De stemmen die nog niet zijn geteld zijn namelijk vooral per post uitgebrachte stemmen in democratische staten als Californie en New York. Dus zal Clinton uiteindelijk 65 miljoen stemmen hebben en Trump 62,5 miljoen. Ze heeft dan 4 procent meer dan hij.

Ook als je op google zoekt naar de uitslagen van de verkiezingen, blijkt dat clinton meer stemmen heeft.

Hoe kan het dan toch dat Trump president wordt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
7 jaar geleden
Kiesmannen systeem
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoezo "Helemaal begrijpelijk is dat niet"? Wat een rare tekst. Er had moeten staan "helemaal democratisch is dat niet".

Het beste antwoord

In Amerika is het zo geregeld dat de stemmen niet direct invloed heeft op wie de president wordt. Elke staat heeft een aantal "kiesmannen". Dit houdt in dat het aantal kiesmannen in rato van de inwoners van een staat vertegenwoordigt. Hier wordt natuurlijk gekeken naar de werkelijke stemmen per persoon.

De mensen stemmen per staat en per staat wordt besloten naar wie de stem van de kiesmannen naartoe gaat. Hier geldt dat de "popular vote" nog, meer stemmen voor Trump maakt hem winnaar van die staat. Hoewel niet elke staat hetzelfde aantal kiesmannen heeft, kan dus per eindsaldo (genomen over alle staten) minder stemmen zijn voor Trump. Na het stemmen geldt het principe van popular vote niet meer.

Vroeger waren ze bang voor het directe democratische invloed vanuit het volk, vandaar dat ze dit systeem hadden ingevoerd. Het systeem is ouderwets en achterhaald, Trump zelf en meerdere polticities waren het eens dat het systeem moest worden afgeschaft. Als ze het systeem zouden afschaffen, dan zou als laatst de popular vote gelden en dat zou betekenen dat Hillary Clinton zou winnen.

Er is trouwens nog een kans dat Hillary kan winnen. De kiesmannen moeten hun definitieve stem uitbrengen op een presidentskandidaat. Hoewel in 99,99% ze de stem uitbrengen op de winnaar, kunnen ze voor de tegenpartij kiezen. Ze krijgen wel dan de status "faithless elector".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Er is nog een bijkomende onevenwichtigheid in het systeem, waar ik in het Nederlands helaas weinig over kon vinden. Na wat langer zoeken heb ik toch nog een tekst gevonden, en wel op Fok uit 2004 (http://forum.fok.nl/topic/494946/1/25#p17297843 )
“Door het kiesmannensysteem kan het gebeuren dat de ene kandidaat de meerderheid heeft van de stemmen heeft maar dat de andere kandidaat toch wint met meer kiesmannen. Dit komt omdat het kiesmannenstelsel niet gebaseerd is op evenredige vertegenwoordiging. De staten met weinig inwoners hebben als minimum toch minstens 3 kiesmannen ongeacht het aantal inwoners. De staat Wyoming in de VS heeft 0,18% van de inwoners van de VS maar met 3 kiesmannen heeft de staat wel 0,56% van het totale aantal kiesmannen. Bij Californië is het omgekeerd. Californie heeft 11,97% van het totale aantal inwoners maar slechts 10,04% van het totale aantal kiesmannen. Zo is dat bij meer staten het geval. De kiezers zijn dus niet altijd evenredig vertegenwoordigd door hun kiesmannen. Daardoor kan het dus voorkomen dat een kandidaat met een minderheid van de stemmen president wordt.” Een stem van een gewone kiezer legt dus in bepaalde staten relatief meer gewicht in de schaal dan in andere staten! Het wordt in een Youtube filmpje in een hoog tempo goed (maar wel in het Engels) uitgelegd.
Voor wie goed verstaat en snel kan volgen: hier de kern van het probleem: “Het probleem van het college van kiesmannen”: https://youtu.be/7wC42HgLA4k (6m 31s) Met een kort filmpje erbij waar de resultaten van 2016 ook meegeteld worden:
https://youtu.be/zcZTTB10_Vo Volgens de maker zou je eerst even dit filmpje moeten bekijken: “Hoe het college van kiesmannen werkt”: https://youtu.be/OUS9mM8Xbbw (4m 42 s)
En daarna dus: “Het probleem van het college van kiesmannen”: https://youtu.be/7wC42HgLA4k (6m 31s).