Waarom ontmoedigen de Nederlandse regels het hebben van een meervoudige nationaliteit?

Eigenlijk het enige argument waar ik zo gauw op kan komen is dat van 'dubbele loyaliteit', maar als ik daar even over nadenk lijkt me dat geen bijzonder sterk argument.

Iemand die echt een gedeelde loyaliteit heeft, en die gedwongen wordt zijn andere nationaliteit af te staan, zal daarna niet een grotere loyaliteit aan Nederland hebben- eerder kleiner, lijkt me.

Omgekeerd lijkt de gedachte dat iemand met een dubbele nationaliteit _dus_ ook meerdere loyaliteiten zall hebben me ook een non sequitur. Er zijn gevallen van formele belangenverstrengeling te bedenken, maar die lijken me voornamelijk theoretisch.

Omgekeerd hoor ik verhalen van buitenlanders (Amerikanen bv) die hier al lang wonen, best de Nederlandse nationaliteit willen aannemen, maar niet hun eigen Amerikaanse nationaliteit daarvoor willen opgeven, en daarom uiteindelijk hier vertrekken. En omgekeerd van Nederlanders in het buitenland, die niet hun Nederlanderschap willen opgeven, maar dat eigenlijk wel zouden moeten doen als ze de nationaliteit van het land willen waar ze in feite hun zaken doen, maar die daardoor steeds in vervelende situaties terechtkomen.

Kortom, ik zie vooral nadelen in de huidige situatie. Maar welke zaken zijn er die ik over het hoofd zie? Zijn er inherent solide redenen aan te voeren voor de Nederlandse wetgever om een dubbele of meervoudige nationaliteit zoveel mogelijk te ontmoedigen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@kierkegaard47, Bij aannemen van de Nederlandse nationaliteit is er geen automatisch verlies van de Amerikaanse nationaliteit. Alleen als men geen vrijstelling krijgt van afstand doen moet men afstand doen van de Amerikaanse nationaliteit.
tinus1969
3 jaar geleden
Vergeet niet dat dit een (groten)deels ideologisch debat is; waarbij de uitgansgpsunten dus ook sterk ideologisch zijn geleurd. Vziw zijn de argumenten van 'dubbele loyaliteit' en 'van twee walletjes eten' wel degelijk de reden geweest om dit indertijd zo te regelen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@tinus1969, Het voorstel om de dubbele nationaliteit af te schaffen en de suggestie "van twee walletjes eten" is afkomstig van de gossip uit - Wat u zegt - en betrof de (niet bewezen) invloed van de Turkse Nederlander op de uitslag van de Turkse verkiezingen in 2017.
Er is nog niets geregeld inzake e de wijzigingen van het nationaliteitsrecht staan nog in de kinderschoenen. Bovendien kent de nationaliteitswetgeving veel uitzonderingen en voorwaarden en is ze daardoor zeer gecompliceerd. Een wetgevingswijzigingen vinden niet plaats op ideologisch gekleurde argumenten.
Uitzonderingen op de afstandsplicht bij naturalisatie bestaan al jaren.

Antwoorden (1)

Het ontmoedigen van het hebben van meerdere nationaliteiten naast de Nederlandse nationaliteit is om duidelijkheid te hebben over het hebben van de rechten en plichten.
Sommige rechten en plichten van verschillende nationaliteiten zijn strijdig met elkaar en vaak strijdig met de Nederlandse rechten en plichten.
Het ontmoedigen van het hebben van meerdere nationaliteiten naast de Nederlandse nationaliteit is om duidelijkheid te krijgen over het hebben van de rechten en plichten.
Sommige rechten en plichten van verschillende nationaliteiten zijn strijdig met elkaar en vaak strijdig met de Nederlandse rechten en plichten.
Met het vernieuwen/wijzigen van het nationaliteitsrecht wil de Overheid de vrijheid en veiligheid van burgers blijvend kunnen waarborgen. Het zorgen voor een vrije, veilige en rechtvaardige samenleving is een kerntaak van de overheid.
Na de meldingen: pagina is gecrasht verschijnt mjn relaas er dubbel in met dubbele teksten. Ik laat het zo.
De toepassingen van de wetten betrekking op bijvoorbeeld de Rechtspraak, zoals berechting, straffen en maatregelen en de toepassing van het personen- en familierecht dienen voor iedereen met de Nederlandse nationaliteit op gelijke wijze te worden aangewend.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
kierkegaard47
3 jaar geleden
Dank je JoanDarc, voor je antwoord. "Sommige rechten en plichten van verschillende nationaliteiten zijn strijdig met elkaar en vaak strijdig met de Nederlandse rechten en plichten." Zou je daar een voorbeeld van kunnen geven? Gewoon om eea even wat concreter te krijgen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Voordelen en nadelen van een dubbele nationaliteit:
als je reist kan je bepaalde landen makkelijker binnenkomen als je beschikt over meerdere nationaliteiten. Ga je naar Australië en kun je een Australisch paspoort tonen dan geldt er geen visumplicht.
.als je je wilt vestigen in het land waarvan je de nationaliteit bezit verloopt dat over het algemeen makkelijker en kom je in aanmerking voor allerlei voordelen
• je hebt met een dubbele nationaliteit voordeel als je bepaalde visums wilt verkrijgen
• je kunt stemmen in het land waarvan je de nationaliteit bezit
• verschillende, soms conflicterende, wet- en regelgeving kan van toepassing zijn
• er zijn verschillen in dienstplicht
• er zijn verschillen in kiesrecht
• je valt onder meerdere belastingregimes, hetgeen tot onduidelijkheden kan leiden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Soms voordeel bij alle ellende:
Levenslange gevangenisstraf in Nederland is zonder uitzicht op gratie (al wil Nederland het anders doen voorkomen) maar wordt je berecht in één van de volgende landen waarvan je toevallig ook de tweede nationaliteit bezit dan geeft dat soelaas: Noorwegen, Spanje, Portugal, Kroatië en Slovenië kennen geen levenslang. Met een Fins paspoort kun je na twaalf tot veertien jaar voorwaardelijke gratie krijgen.
Dubbele nationaliteit is ook zeer nadelig voor als je al in de penarie zit:
Voor Nederlanders die in de problemen komen in een land waarvan zij de nationaliteit ook bezitten kan geen diplomatieke bescherming worden geboden. Diplomatieke bescherming mag volgens het internationale recht niet geboden worden tegenover het land waarvan iemand ook de nationaliteit bezit.