Kan de politie iemand identificeren als er op een video alleen zijn gezicht te zien is?

Stel dat deze persoon nooit in aanmerking is gekomen met de politie.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
ronron1212
9 jaar geleden
In opsporing gezocht zie je dat wel vaker op de tv en dan vragen ze het publiek te hulp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@deHagenees, als je bedoelt via bepaalde technische methodes, dan is het antwoord: neen, dat kan de politie niet.
Als de persoon met zijn foto in geen enkel systeem geregistreerd is, dan wordt op andere manieren hulp gevraagd. Dan nog is wat het publiek zegt te herkennen, niet doorslaggevend. Het is vaker gebeurd dat men zegt iemand te herkennen, terwijl bleek dat die persoon op dat moment duizenden kilometers verwijderd was.

Antwoorden (1)

Ja dat kan. Iemand hoeft niet in aanraking geweest te zijn met de politie om herkend te worden. Iemand kan gewoon een bekende van de wijkagent zijn, of zijn gezicht wordt gewoon herkend als hij op straat loopt.

In de regel worden camerabeelden van misdrijven eerst binnen de lokale politie op de zogenaamde briefing getoond. Als er dan geen herkenning volgt kan de slide regionaal en soms landelijk getoond worden. Als daar geen herkenning op komt zullen lokale of landelijke opsporingsprogramma's aangewend worden als het strafbare feit aan bepaalde eisen voldoet.