Is het legaal om een communistishe vlag te zwaaien/te tonen ?

Bijv. Bijeenkomsten in de tuin , op straat etc. Vroeg me dat af om dat nazi vlaggen verboden waren , en weet dat niet iedere communist gewaardeerd word .

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat noem jij een communistische vlag? De vlag van de voormalige USSR of China? Die mag je gewoon vertonen hoor. Koningsgezindheid wordt ook niet door iedereen gewaardeerd ;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een nazivlag of andere nazisymbolen zijn ook niet per se verboden. Ze kunnen wel tot een boete of vooroordeling leiden maar dan niet vanwege een algemeen verbod.

Het beste antwoord

Met een communistische vlag mag je vrolijk gaan zwaaien.
Er bestaan in Nederland geen verboden van vlaggen of symbolen die te allen tijden gelden.
Het OM vaardigt geen verbod uit op uitingen, maar beoordeelt of een bepaalde uiting een strafbaar feit oplevert.

Volgens het OM kan een burgemeester in het belang van de openbare orde wel een vlag verbieden die volgens de wet gewoon is toegestaan. Op basis daarvan kunnen ook arrestaties worden verricht, omdat een politieagent in feite twee bazen heeft. Ten eerste de Officier van Justitie (OvJ) van het OM: wanneer een agent een strafbaar feit constateert dan arresteert hij de verdachte op last van de OvJ. Ten tweede de burgemeester. Wanneer iemand wordt gearresteerd vanwege het tonen van een bepaalde vlag, gebeurt dit meestal op last van de burgemeester, vanwege het overtreden van voorwaarden of beperkingen, of overtreding van regels die zijn gesteld op grond van de de APV.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voorbeeld: burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam over het verbieden van ISIS- en Hamasvlaggen tijdens een Pro-Palestina-demonstratie: 'ISIS is een terroristische organisatie die vrouwen wil besnijden. Daarom is de ISIS-vlag op voorhand strafbaar, net als de Hamas-vlag".
SimonV