'n Ned. vriend, geëmigr. naar de Filipijnen, z'n vrouw + diens beste vriendin (beide Filip.) willen Ned. bezoeken. Welke instantie regelt visum?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De Filipijnen behoren tot de landen die een visumplicht hebben om Nederland te bezoeken. Voor informatie hierover kunt u zich wenden tot de Nederlandse ambassade in Manilla.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jij. Als je vriend nog de Nederlandse nationaliteit heeft zal hij zonder problemen Nederland binnenkomen, maar voor z'n vrouw en vriendin is een visum nodig.
Het makkelijkste gaat dat als jij ze officieel uitnodigt; vul een Bewijs van Garantstelling en/of Particuliere Logiesverstrekking (Garantverklaring) in en laat die ondertekenen en afstempelen op het gemeentehuis. Daarmee kunnen je Filippijnse kennissen op de Ambassade in Manilla een visum aanvragen.
Hou er ook rekening me dat je je gasten binnen 3 dagen na aankomst in Nederland aan moet geven bij de Vreemdelingenpolitie, anders ben je strafbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn vrouw kan van iedere EU ambassade (behalve de Nederlandse) een gratis visum krijgen om haar man te vergezellen op diens reizen naar EU lidstaten.
Omdat de in de Filipijnen wonen kan ze waarschijnlijk gewoon het beste bij de NL ambassade (dan wel tegen betaling van € 60) een multiple entry visum vragen dat 90 dagen en meerdere jaren geldig is. Als haar man aantoont rechtmatig in de Filipijnen te verblijven zal ze dat wel krijgen.

De vriendin zal eerder te maken krijgen met de eis dat ze aantoont naar haar land terug te zullen keren. Dit ter voorkoming dat haar visum zal worden afgewezen wegens vestigingsgevaar. Een goede brief van je vriend met uitleg in combinatie met gegevens over de situatie van die vriendin zal hier helpen.