waarom is Israël een bondgenoot van Azerbaijan?

welk voordeel hebben beide landen hiervan? en welke manier steunen ze elkaar (geld, wapens etc)? wordt het azerbaijan de steun niet verweten als moslimland?

1.5K
ronron1212
3 jaar geleden
https://ncpn.nl/manifest/2002/11/israel.htm

Antwoorden (1)

De olie wordt vooral geexporteerd naar het westen en ook naar Israël, dat al vanaf 1992 een ambassade in de Azerbeidzjanse hoofdstad Baku heeft. Voor Israël is het land tevens een strategische bondgenoot tegen het naburige Iran en een afzetmarkt voor wapens. “Het partnerschap tussen beide landen is politiek gezien gecompliceerd, maar maakt uiteindelijk economisch gezien wel het nodige uit”, zegt Oded Eran, de voormalige Israëlische ambassadeur bij de EU en ex-directeur van het Israëlische instituut voor Veiligheidsstudies. “Azerbeidzjan is een betrouwbare olieleveraar en Israël voorziet de Azeri’s van high tech wapens.” Zo’n 40 procent van de Israëlische olieaankopen komt uit Azerbeidzjan.
fremar