Met rekeningrijden, mits de wegenbelasting overeenkomstig wordt verlaagd:

- wordt het goedkoper een auto te *hebben*
- wordt het duurder een auto te *gebruiken*

Op die manier wordt het bezit van een auto ook bereikbaar voor armere mensen. Dat is eerlijker, en de economie wordt gestimuleerd.

Het gebruik van een auto is een groter probleem dan het bezit ervan. Het gebruik wordt met rekeningrijden duurder gemaakt. Zo hoop je dat mensen eerder de fiets of het OV zullen pakken, of zelfs thuis zullen blijven. Of naar een zwembad in de buurt zullen rijden, in plaats van een net iets mooier zwembad dat echter wel 50 km verderop ligt.

Verder kun je zorgen dat mensen een extra reden hebben om buiten de filetijden te rijden. Daardoor wordt de filedruk verlicht en worden de wegen efficiënter gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Op dit moment is er een relatief hoge wegenbelasting. De overheid wil het liefste dat men de auto laat staan. Dat is goed voor het milieu en goed tegen het file probleem. Bij het rekeningrijden betaald de persoon die het grootste aanslag pleegt op de wegdek de hoogste kosten. De wegenbelasting gaat omlaag. Als je vaak rijd betaal je meer. Dit is een stuk eerlijker en een stuk effectiever om de files en het milieu probleem te bestrijden. Het is eerlijker zij die het probleem veroorzaken betalen de rekening niet iedereen met een auto of alle belastingbetalers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voordeel is nog meer controle, nog meer betutteling en nog meer ingrepen in je persoonlijke levenssfeer...

Dat is het enige voordeel, in mijn ogen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En de bush-regering zat zeker achter 9/11?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 XiniX
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knarfuz vraagt naar de voordelen, maar dat heb je zeker niet gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan maar één voordeel vinden, en dat staat daar...
Het voordeel is dat de overheid exact weet waar je je op elk moment van de dag bevindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verwacht nu wel de vraag of de Bush-regering achter 9/11 zat.
Dus stel me niet teleur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allemaal complottheorieën... Veels te egocentrisch om te denken dat de overheid alles van jouw wil weten.
Het enige juiste antwoord op deze vraag: Met rekening rijden word de schatkist van Wouter Bos nog meer gevuld dan nu met de Wegenbelasting het geval is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt mij dan ook het enige voordeel, VOOR DE REGERING.
Kan me niet voorstellen dat wij er beter van worden. +1
Het kost de samenleveving het meeste als mensen gaan rijden waar het druk is. Dan ontstaan er files en ontstaat schade aan economie en milieu. Bij rekeningrijden kost het rijden het meest waar het de samenleving ook het meest kost. Dat kan mensen die daartoe de mogelijkheid hebben ertoe bewegen op andere tijdstippen te rijden of het openbaar vervoer te nemen, waardoor mensen die noodzakelijkerwijs op een druk tijdstip op een drukke weg moeten zijn wel meer betalen, maar dan ook minder files hebben. Dat komt de economie en het milieu ten goede.
Een ander voordeel is dat het bezitten van een auto veel minder gaat kosten. Dit is een groot voordeel voor oude en arme mensen, die dan zelfstandig mobiel kunnen blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Knarfuz;

Zoals hierboven al gezegd, het gebruik en niet het bezit van een auto zou ermee worden belast. Daarmee wordt dan voor het gemak maar even voorbij gegaan aan het feit dat al die filepatiënten meestal niet zoveel keus hebben en wel moeten rijden terwijl overbodige school-, kindersportclub-, boodschappen-, bridgeclub- & tennisritjes nog gewoon kunnen worden gemaakt. Vestzak, broekzak, dus.
De enige oplossing is volgens mij het vervangen van de houderschapsbelasting door een laag standaardbedrag dat voor elke auto gelijk is en de rest via een heffing op de brandstof. Dan betaalt iedereen naar mate hoe veel, ver, vaak, alleen, snel en zuinig hij rijden wil. Geen extra fraudegevoelige controlesystemen voor nodig en de ontduiking in de grensstreek wordt goeddeels gecompenseerd door het transitoverkeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niets dus !!
gewoon heffing op de brandstof(die we al dubbel en dik betalen).
kost helemaal geen infrastructuur,dus geen geld.
rekeningrijden is dus gewoon geldklopperij en controle zodat ze altijd en van iedereen weten waar ze zich op een bepaald moment bevinden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rekening rijden is niets meer of minder, dan het vullen van de schatkist. In het begin betaal je weinig, voor elk gereden kilometer, buiten de gewone auto en brandstof belasting. Na mate de jaren, voorbij gaan, gaan we met zijn allen, het kwartje van Wim Kok verdubbelen. En ook die zie je nooit meer terug. Hier in Nederland wordt je al genaaid, als je s,morgens je ogen open doet.