hoe kan ik mijn doopnamen uit mijn paspoort laten verwijderen?

Ik ben Moslim, maar heb nog steeds mijn doopnamen in mijn paspoort, rijbewijs etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
type ex?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent gedoopt??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind je dat niet akelig tegenover je ouders die hun best gedaan hebben om die namen voor je uit te kiezen? Moslims hebben respect voor hun ouders toch zeer hoog in het vaandel?

Antwoorden (5)

Je kunt je doopnamen niet uit officiële documenten laten verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet je hier even kijken
kost wel een paar centen
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/naam-kiezen-en-naamswijziging/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-voornaam-wijzigen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doopnamen zijn in Nederland gewoon officiele voornamen, of je nu gedoopt bent of niet. Met die namen ben je aangegeven en ingeschreven bij de burgerlijke stand.

Je kunt je naam / namen wel laten veranderen, zeker met een goede reden, maar dat kost WEL geld. Er komt namelijk een heleboel administratie bij kijken , en het is niet de bedoeling dat iedereen zomaar naar believen zijn voornaam kan veranderen. Daar zijn best strenge eisen voor, al zijn ze niet zo streng als voor achternamen.

Je kunt je echter laten noemen zoals je wilt ; je doopnaam of officiele naam staat helemaal los van hoe mensen je noemen of hoe je je wilt laten noemen.
Zo krijg je nog steeds met zeker regelmaat - vooral uit oude gereformeerde gemeenten - geboortekaartjes als : Heden is geboren Johannes, Gerardus Pieter Cornelis. We noemen hem Mitchel. :roll:

Die kinderen komen er dus pas vaak halverwege de basisschool achter dat ze helemaal geen 'Mitchel' blijken te heten, maar Johannes Gerardes Pieter Cornelis. Alleen niemand zal ze ook ooit zo noemen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katholieken konden er ook wat van hoor! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het vooral uit Bunschoten / Spakenburg. Kind naar zo ongeveer de hele voorfamilie vernoemen, maar dan niet even de roepnaam in het rijtje opnemen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha vaag:p +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij is de roepnaam gelukkig wel opgenomen, maar daar komen nog enkele zeer welluidende heiligen, en natuurlijk Maria, achteraan. Ik ben wel atheïst, maar nu ook weer niet ZO fanatiek dat ik die Katholieke doopnamen weg wil hebben. Zou het ook heel naar vinden voor mijn ouders als ik die weg liet halen.
Als jij je officiele voornamen wilt laten wijzigen
dan moet je een verzoekschrift indienen bij de rechtbank.

Voor deze procedure ben je verplicht een advocaat in te schakelen.
Die advocaat moet je natuurlijk wel zelf betalen.

De procedure verloopt in beginsel schriftelijk, je hoeft er dus niet voor naar de rechtbank te komen.

Als je verzoek wordt ingewilligd, dus als men akkoord gaat, dan zal de rechtbank dit doorgeven aan de burgerlijke stand.
Geboorte-akte wordt aangepast en de nieuwe naam wordt in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) doorgevoerd.
Alle (semi)overheidsinstanties en grote pensioenfondsen worden automatisch ingelicht over jouw nieuwe voornaam.

Je blijft ook dan zelf verantwoordelijk voor naamswijziging op documenten als rijbewijs, bankpas of verzekeringspapieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het paspoort staan m.i. niet de doopnamen maar de voornaam/voornamen en achternaam zoals geregistreerd bij de Gemeenschappelijk BevolkingsAdministratie van de gemeente.