hoe kan ik mijn doopnamen uit mijn paspoort laten verwijderen?

Ik ben Moslim, maar heb nog steeds mijn doopnamen in mijn paspoort, rijbewijs etc.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kunt je doopnamen niet uit officiële documenten laten verwijderen.

moet je hier even kijken kost wel een paar centen http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/naam-kiezen-en-naamswijziging/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-voornaam-wijzigen.html

Doopnamen zijn in Nederland gewoon officiele voornamen, of je nu gedoopt bent of niet. Met die namen ben je aangegeven en ingeschreven bij de burgerlijke stand. Je kunt je naam / namen wel laten veranderen, zeker met een goede reden, maar dat kost WEL geld. Er komt namelijk een heleboel administratie bij kijken , en het is niet de bedoeling dat iedereen zomaar naar believen zijn voornaam kan veranderen. Daar zijn best strenge eisen voor, al zijn ze niet zo streng als voor achternamen. Je kunt je echter laten noemen zoals je wilt ; je doopnaam of officiele naam staat helemaal los van hoe mensen je noemen of hoe je je wilt laten noemen. Zo krijg je nog steeds met zeker regelmaat - vooral uit oude gereformeerde gemeenten - geboortekaartjes als : Heden is geboren Johannes, Gerardus Pieter Cornelis. We noemen hem Mitchel. :roll: Die kinderen komen er dus pas vaak halverwege de basisschool achter dat ze helemaal geen 'Mitchel' blijken te heten, maar Johannes Gerardes Pieter Cornelis. Alleen niemand zal ze ook ooit zo noemen.....

Als jij je officiele voornamen wilt laten wijzigen dan moet je een verzoekschrift indienen bij de rechtbank. Voor deze procedure ben je verplicht een advocaat in te schakelen. Die advocaat moet je natuurlijk wel zelf betalen. De procedure verloopt in beginsel schriftelijk, je hoeft er dus niet voor naar de rechtbank te komen. Als je verzoek wordt ingewilligd, dus als men akkoord gaat, dan zal de rechtbank dit doorgeven aan de burgerlijke stand. Geboorte-akte wordt aangepast en de nieuwe naam wordt in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) doorgevoerd. Alle (semi)overheidsinstanties en grote pensioenfondsen worden automatisch ingelicht over jouw nieuwe voornaam. Je blijft ook dan zelf verantwoordelijk voor naamswijziging op documenten als rijbewijs, bankpas of verzekeringspapieren.

Bronnen:
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?i...

In het paspoort staan m.i. niet de doopnamen maar de voornaam/voornamen en achternaam zoals geregistreerd bij de Gemeenschappelijk BevolkingsAdministratie van de gemeente.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100