Waarom is de JSF zo boeiend?

Ik snap het niet helemaal zo veel geld is het toch allemaal niet? Ik bedoel we hebben meer dan 80 miljard euro in de economie gepomt en dan wordt er nu heeel moeilijk gedaan over een straaljager van een paar miljard.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

De nederlandse overheid heeft maar 8 miljard in de economie gepompt.
De aanschaf van de jsf wordt nu geraamd op +/- 5 mlr en het onderhoud op ongeveer 8 mlr.
Begin je te snappen waarom het so intressant is? Daar komt bij dat nederland tot nu toe al 800 mln in het ontwikkelen van de jsf heeft gestoken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja maar de investering in de banken is wat anders als geld pompen in de economie.
Het geld van de banken moet je zien als een lening met een bepaald rente %. Of de overheid is eigenaar geworden van de bank (ABN)
Er is inderdaad 87 miljard geinvesteerd in de economie, maar er is werkelijk maar 8 miljard in de economie gepomt. Dit zijn twee heel verschillende dingen.

Andere antwoorden (8)

Ha, die Derko;

Omdat het niet alleen maar om het geld gaat, maar om de mistige manier waarop het parlement (en dus wij) over deze zaak worden geïnformeerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De politiek (enkele partijen) zijn beducht voor mogelijk te maken fouten bij een (voortijdige) beslissing. Hierbij speelt heden en verleden een rol bij genomen beslissingen over ander zaken.
Er is zowel sprake van durf als van gepast afstand houden.
Dat is spannend en boeiend. Waar wordt voor gekozen!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het nergens over gaat, het is net voetbal, gaat ook nergens over...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de landelijke economie veel meer belang heeft voor ons welzijn dan de aanschaf van nieuwe vliegtuigen die niet per definitie nodig zijn omdat we anders een minder bestaan zouden hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat die linkse opruiende politiek eens moet ophouden met altijd zijn kont te blijven draaien en met hun vingertje naar anderen te wijzen!!!

Wat moeten de gewone burgers er nu nog van snappen met al dit onprofessionele wellen/nietes debatteren? Deze manier van politiek voeren en discussieren zoals het in de kamer over de JSF gebeurt is zo verwerpelijk dat het bijna een klucht wordt.

Het is uiteindelijk ook de vraag: gaan we achter de rug van amerika schuilen of hebben we eens een keer het lef om zelf initiatieven te nemen. Het Marshallplan zou nu eigenlijk toch wel uitgewerkt moeten zijn...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van de JSF bestaan nog maar een paar (test-)vliegtuigen, voor de rest is het toestel nog volop in ontwikkeling. Niemand weet hoe deze straaljager uiteindelijk zal presteren. Waarom dan geen vliegtuig gekocht dat zichzelf allang bewezen heeft en niet voor onverwachte kosten en verrassingen zorgt? Er is genoeg keus, maar het moet zo nodig weer een Amerkaanse straaljager zijn en dan ook één, waar de fabriekstekenaars hun handen nog vol aan hebben. Moet Nederland dan maar klakkeloos miljarden over de balk smijten voor een product, dat zich nog moet bewijzen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een van de redenen dat het zo boeiend is, omdat zodra er definitief gekozen is, altijd zal blijken dat het minstens 2x zo duur wordt, maar wellicht ook 10x zo duur. Doorvliegen met de F16 is echter zeer goed te begroten.

De baten die ze verwachten zullen echter heel erg tegenvallen. Ook weer met een factor 2 tot 10.

Ken jij een groot project dat binnen het budget bleef?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met name het besluitvormingstraject dat ten grondaslag ligt (heeft gelegen) aan deze aanschaf is meer dan boeiend.

Het staat niet op zich bijvoorbeeld om maar eens wat te zeggen. Goeievraag overigens, plus 1.

(Je vraag verdient mijns inziens een wat breder kader overigens en mede daarom zul je mij nog voor het begin van het aanstaande debat er nog een vraag hier over zien stellen die wellicht zelfs al in de motivatie een tipje van deze sluier licht.)