Hoe werkt het onderhandelen met criminelen?

Als een crimineel omsingeld wordt door de politie en hij heeft slachtoffers en de politie gaat een onderhandeling aan, zijn ze dan verplicht om die gene dan te laten gaan en moeten ze zich aan het woord houden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een crimineel kan -bijvoorbeeld dor gijzelaars te nemen- een vrije aftocht afdwingen. Ook kan een crimineel losgeld afpersen van familie of justitie. Ook als de politie deze verzoeken gehonoreerd, bijvoorbeeld omdat er een bedreiging voor de gijzelaars is, dan zal dit zo worden opgezet dat de criminelen strafrechtelijk kunnen worden vervolgd. Men zal ze bijvoorbeeld stiekem volgen naar hun schuilplaats of zendertjes of merktekens op het losgeld aanbrengen.

Antwoorden (2)

Je hebt teveel films gekeken. Over het algemeen wordt er helemaal niet onderhandeld en als dat ter sprake komt onderhandelen ze eerst door te vragen om de zwakkeren vrij te laten, vervolgens wordt er onderhandeld met eten/drinken.

Als het gewoon allemaal te lang duurt en er is gevaar voor de gijzelaars dan vallen ze gewoon binnen.

Dat criminelen zich aan hun woord moeten houden is zo'n vreemd uitgangspunt dat dat gevaar oplevert als je daar vanuit gaat als 'hoofd onderhandeling'.

Toegevoegd na 2 uur:
De politie moet zich aan zijn woord houden als er iets ondertekend is waar dat op staat maar ook dit heb je teveel in de film gezien. In het echt gaat het niet zo, zeker niet in Nederland zoals dat bij bijv de serie 24 zou gaan waar de President iets ondertekend waarbij men voordeeltjes krijgt. Er wordt niet onderhandeld met gijzelnemers anders staat de volgende gijzelnemer klaar om dat ook te proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de vrager bedoelde dat de politie zich aan zijn woord moet houden. Dus als ze beloven, we laten je gaan zonder je te volgen, dat ze hem dan niet mogen volgen/oppakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan ook ;)
De politie werkt met speciaal opgeleide onderhandelaars. Deze onderhandelaars worden bij tal van zaken ingezet. Om bijv te onderhandelen met criminelen, maar bijv ook om in te praten op mensen, die op het punt staan om zelfmoord te plegen en bijv op een hoog gebouw staan.

De onderhandelaar probeert eerst een band op te bouwen met de persoon waar het om gaat. Vervolgens wordt het een kwestie van geven en nemen. Toezeggingen worden nagekomen, anders is meteen het vertrouwen weg, maar er worden geen onrealistische toezeggingen gedaan. Een gijzelaar zal dus niet snel alles gedaan krijgen wat hij wenst.
AlphaLimaSierra