Wat wordt er precies met een motie gedaan als deze ontraden wordt?

Ik vroeg mij af wat het precies betekent als een minister een ingediende motie ontraad. Kan deze motie dan alsnog in de stemmingen komen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
17.2K
Antoni
3 jaar geleden
Ook staatssecretarissen kunnen, voor zover ik weet, een motie ontraden.
Antoni
3 jaar geleden
Eigenlijk wordt niet de motie ontraden, maar wordt ontraden (= niet aangeraden) om vóór de motie te stemmen.

Antwoorden (2)

Volgens mij betekent dit dat de minister adviseert om niet met de motie in te stemmen.
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Dat klopt, maar er kan nog gewoon over worden gestemd. De indieners kunnen overigens ook besluiten de motie nog vóór de stemming in te trekken. Dan wordt er niet meer over gestemd.
Jaarlijks dienen de leden van de Tweede Kamer enkele honderden moties in, waarvan minder dan de helft wordt aangenomen.

Als een minister een ingediende motie ontraadt, kan er nog steeds op gestemd worden. De kans dat deze wordt aangenomen wordt er natuurlijk niet groter door.
SimonV
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Staatssecretarissen kunnen, voor zover ik weet, ook een motie ontraden.