Wat bedoelen ze met ons stelsel van sociale zekerheid wordt onbetaalbaar ?

Voor wie wordt dit stelsel onbetaalbaar ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Voor de overheid, die dragen bij aan het systeem. Vandaar ook dat wij nu zitten bij zorgverzekeraars en iedere keer de premies omhoog gaan,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de mensen die het geld er boor bij elkaar moeten zien te krijgen : wij dus met zijn allen.

Een sociaal stelsel zoals wij dat hebben is natuurlijk prachtig, maar inmiddels is het vangnet wel een HEEL dikke matras geworden. Als beschaafd land dien je te zorgen voor je zwakkeren, voor de mensen die zelf geen enkele mogelijkheid hebben hun eigen broek omhoog te houden.
Helaas zijn we dat stadium al heel ver voorbij, en vreten er zó veel varkens uit die trog (sorry voor de beeldspraak) dat er voor de mensen die het ECHT nodig hebben eigenlijk te weinig overblijft. Inmiddels moet in dit land iemand die werkt, voor vier anderen de kost verdienen - en je kunt op je blote klompjes wel aanvoelen dat dat verkeerd gaat.

In dat kader vind ik de column 'flatgebouw Nederland' van Pamela Hemelrijk van enige jaren geleden nog steeds - hoewel natuurlijk wat gechargeerd - erg actueel (zie bron).

Natuurlijk is het een probleem met HEEL veel kanten, en zoveel belangen en verbanden onderling, dat ´de´ oplossing ook helemaal niet meer bestaat.
Denk bijvoorbeeld aan de kosten voor de gezondheidszorg, die alsmaar verder de pan uitrijzen omdat we inmiddels voor elke scheet naar de dokter lopen en er ook een therapie, middeltje, behandeling of medicijn voor willen hebben. Alleen al aan overbodige slaapmiddelen voor met name vrouwen boven de 50 wordt al een kapitaal uitgegeven.
Of neem de huursubsidie ; een verkapte uitkering die vele malen meer kost van de AOW en de bijstand bij elkaar, en rechtstreeks gerelateerd is aan de hoge huizenprijzen, die weer oneuropees hoog zijn door het stelsel van belastingaftrek. Het absurd hoge ziekteverzuim, dat voor een deel met ziekte weinig te maken heeft, de - inmiddels afgeschafte - mogelijkheid jehele leven in de Wajongg te belanden omdat je het verkeerde beroep hebt gekozen, affijn, op heel veel punten is er inmiddels sprake van scheefgroei.

Als er op een gegeven moment MEER mensen gebruik maken van een stelsel en daar MEER geld uit nodig hebben dan de werkenden, zelfs als ze hun hele salaris inleveren, kunnen ophoesten, stort de boel natuurlijk als een kaartenhuis in elkaar. En dat punt beginnen we langzaam maar zeker te bereiken.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondanks dat leven we nog in een land waar alles goed geregeld is, daar kunnen we nog steeds trots op zijn, als je zo is in andere landen ter wereld kijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt. NOG wel. (Al moet ik na anderhalf jaar Duitsland concluderen dat het hier ook zo beroerd nog niet is geregel allemaal, al moet je soms wat meer dingen zelf regelen. Ik zit er hier echter niet ' diep genoeg' in om het helemaal voor het hele land te kunnen overzien. Punt is dat je op een gegeven moment het break-even-point bereikt. Toen ik deze column voor het eerst las - een jaar of 5 tot 10 terug- vond ik hem al verontrustend. Nu ik hem weer lees, is hij alleen maar méér wáár geworden.
ronron1212
12 jaar geleden
Lastige discussie Marleen maar wel een goede aanzet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap niets van die 3 minnen. Van mij krijg je een plus. Leuke column van Hemelrijk alleen een beetje te lang.
Overigens moeten we onze slaapmiddelen al een jaar of 2 (?) zelf betalen, dus dat kost de overheid niks.