Waarom zitten politie agenten op een stoel in de rechtbank ipv dat ze staan en de boel bewaken?

Het ziet er nogal lui uit dat politie agenten in een rechtzaal op een stoel zitten met de armen over elkaar ipv dat ze staand de boel bewaken, waarom doen ze dat? Staand kunnen ze toch veel eerder reageren en ingrijpen wanneer een verdachte iets van plan is?

3 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Het is niet nodig dat zij staan.

Een rechtszaak kan nogal lang duren. Dan is het niet ongepast om aan de politieagenten een stoel aan te bieden.

Het komt relatief weinig voor dat een verdachte in een rechtszaal iets doet waar ingrijpen van de politieagenten bij nodig is.

Ten slotte is het mogelijk dat de politieagenten met name verantwoordelijk zijn voor het vervoer van de verdachte naar en van de rechtbank. Dus wachten ze gewoon tot ze de verdachte weer kunnen overbrengen naar de cel.
Antoni
3 jaar geleden
popeye
3 jaar geleden
@Antoni in de meeste landen is dat namelijk zo dat ze gewoon allemaal staan en gezag uitstralen, en hier heb ik meer het idee dat de politie gewoon lui is. Iemand kan makkelijk een uur staan, daar word je niet moe van.
Antoni
3 jaar geleden
Het is niet nodig dat ze staan, en gezag uitstralen hoeven ze ook niet de hele tijd.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nou popeye, politie lui etc???................ Het zijn trouwens geen agenten..
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ Antoni, ook waar
Antoni
3 jaar geleden
@wayan, is 'suppoosten' een betere term?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@popeye
" hier heb ik meer het idee dat de politie gewoon lui is "
Dit is wel een erg denigrerende en beledigende opmerking over onze politie. wees blij dat we ze hebben.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Antoni het zijn arrestantenbewaarders Dienst Vervoer en Ondersteuning. Geen politieagenten
Antoni
3 jaar geleden
De kans is groot dat er zowel suppoosten als arrestantenbewaarders in zo'n zaal aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wayan heeft het helemaal goed. De vraagsteller ergert zich aan de zittende houding van de arrestantenbewaarders. Het kunnen ook parketwachters zijn die de verdachte de rechtszaal binnenbrengen.
Een Suppoost is een zaalwachter en heeft niets van doen met de verdachten.
Die zaalwachter zet bv bezoekers de bezoekerszaal uit als deze zich niet gedragen.
popeye
3 jaar geleden
@wayan niet altijd, er zitten dus ook vaak politie agenten. ik weet heus wel het verschil tussen parket politie en normale politie.
Dat heeft vooral te maken met etiquette in een rechtbank. Je staat op als de rechters binnenkomen en gaat zitten wanneer de rechters gaan zitten, Buiten dat zijn echt niet alle verdachten in een rechtbank agressief
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+plus, veel verdachten zijn zelfs heel timide en angstig (kunnen soms de plas niet ophouden).
Maar niet altijd. Deze kende ik nog
https://panorama.nl/magazine/politierechter/politierechter-de-wet-kan-zoveel-zeggen
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
een enkeling gaat schelden ofzo inderdaad. de meesten zijn rustig. Dus Popeye ga bij gelegenheid eens kijken naar een (straf)rechtszaak
Antoni
3 jaar geleden
Wie vanwege zijn functie per definitie in een rechtszaal zou moeten blijven staan, ook als de rechter gaat zitten, zal gewoon blijven staan. Dat heeft verder niets te maken met etiquette.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Antoni. Gedragingen binnen de rechtszaal en op de publieke tribune hebben alles met etiquette te maken. Als de arrestantenbewaarders of de parketwachters blijven staan is daar een reden voor.
popeye
3 jaar geleden
@JoanDArc in de meeste landen zit de politie/parket politie niet op hun luie gat in de rechtzaal, maar staan ze gedisciplineerd te bewaken.
Antoni
3 jaar geleden
@JoanDArc, @wayan lijkt te suggereren dat het onbeleefd is ten opzichte van de rechters als justitiemedewerkers (politieagenten, suppoosten, parketwachters, arrestantenbewaarders, hoe je ze ook noemt) blijven staan op het moment dat de rechters gaan zitten. Dat lijkt mij onterecht. Soms moeten ze gewoon blijven staan vanwege hun functie. Dat is niet onbeleefd. Zo bedoelde ik mijn opmerking. Waarschijnlijk heb ik mijn reactie wat onduidelijk verwoord, want ik kan me verder niet voorstellen dat jij en ik het hierover met elkaar oneens zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Antoni, helemaal met je eens. Soms moeten zij blijven staan als daar aanleiding toe is. Deze opdracht krijgen zij vóór binnenkomst. Zo niet dan dient iedereen te gaan zitten nadat de magistraten zitten.
Ook zaalwachters kunnen blijven staan als de omstandigheden, bv op de publieke tribune, het vereisen.
Degenen die de verdachten bijstaan dienen te gaan zitten en staan alleen op als zij het woord krijgen.
Etiquetteregels in de rechtszaal zijn streng gehanteerde gedragscodes.
Een belangrijke code is: allemaal gaan zitten en blijven staan als daartoe opdracht is gegeven.
Gaan zitten heeft niets met luiheid te maken, daar zijn wij het zeker samen over eens.