Ik denk zelf dat de voornaamste reden ligt in het goed geordend laten verlopen van het debat. Indien je altijd via de voorzitter het debat voert voorkom je woordenwisselingen tussen de politici onderling hetgeen onwenselijk kan zijn in het soepel laten verlopen van de vergaderingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Naast de plichten en taken van een gewoon Kamerlid heeft de voorzitter van de Tweede Kamer een divers takenpakket. Ten eerste leidt hij de vergaderingen van de Tweede Kamer. Dit betekent dat de voorzitter de vergaderingen opent en sluit en tijdens de vergaderingen bepaalt wie het woord voert. De leden van de Tweede Kamer en de ministers en staatssecretarissen spreken in de Tweede Kamer nooit direct tegen elkaar maar altijd via de voorzitter. Eén van de redenen hiervan is dat het theoretisch gezien niet mogelijk is om boos te worden op de persoon met wie men in debat is. Men spreekt tenslotte tegen de voorzitter die onpartijdig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geheel blijft dan geordend en iedereen kan dan alle informatie rustig op nemen zonder direct aangevallen te worden :)
Dat maakt het allemaal wat prettigger