Zijn er berichten, of is er bewijs, dat Israel bewust in de val is gelokt tijdens de actie van vandaag?

Israel heeft duidelijk aangegeven elk schip te willen controleren. Dat deden ze hier dus ook.

Maar wat je op de beelden ziet is niet wat je kunt opmaken uit de berichtgeving van vandaag.

Wat je ziet op de nieuwste beelden is het aan boord gaan van Israelische mariniers die vervolgens meteen zwaar en zeer extreem worden mishandelt.

Dat verwacht je niet van vredesactivisten op een convooi met hulpgoederen.

Vandaar de vraag of er al meer bekend is over de reden waarom men zo tekeer is gegaan.

Wanneer en vanuit waar is geschoten? Die marieniers die mishandelt werden hebben daar zeker niet de kans toe gehad.

http://www.liveleak.com/view?i=d3b_1275323514

Dat er doden zijn gevallen is erg. Maar ik vraag me af waarom deze provocatie aangaan terwijl voor 100% vaststond dat Israel die boten hoe dan ook zou tegenhouden, of tenminste controleren.

Geen discussie, ik wil dus graag wat informatie zonder kleur na een hele dag gekleurd en eenzijdig nieuws. Dus als vaststaat dat de mariniers meteen hebben geschoten dan wil ik dat ook weten, al spreken bijna alle beelden dat tegen, ook die gefilmd door mensen aan boord.

Die verwarrende en tegenstrijdige info maakt het moeilijk een stelling in te nemen, behalve medeleven met nabestaanden.

Toegevoegd na 12 uur:
Het lijkt er steeds meer op dat dit een bewuste provocerende actie is geweest:

http://www.youtube.com/watch?v=JvS9PXZ3RWM

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Misschien is het wel uitgelokt,als ik zo de beelden bekijk die op internet staan dan is het toch duidenlijk te zien dat de mensen op de schepen het eerst geweld gebruikten!
Net wat je zegt eerst maar eens afwachten wat er verder over verklaard gaat worden,hoewel dat ook niet altijd de waarheid hoeft te zijn.
Het blijft daar een wespennest waar iedereen iedereen manipuleerd en provoceerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zijn geen betrouwbare onafhankelijke getuigenverklaringen op dit moment. We zouden allemaal wel willen weten wat er precies is gebeurd, maar we kunnen niets anders doen dan de onderzoeken afwachten.
13 jaar geleden
Het probleem van dergelijke dingen is dat je nooit zult weten wat er echt is gebeurd.
In eerste instantie denk je dat Israel een vreselijk asociale actie heeft verricht en onnodig bloed heeft laten vloeien.
Ook heb ik vernomen dat het onschuldige mensen waren die slechts hulpgoederen naar de Palestijnen ging brengen.

Maar aan de andere kant had ik begrepen dat Israel controlles wilde uitvoeren en alles via hun moest gaan. Ze waren dus gewaarschuwd en nu zeggen ze dat er wapens aan boord waren. Ik begrijp ook wel weer dat Israel bang is omdat de Palestijnen worden voorzien van wapens, en dat is het makkelijkst over zee.

Nee, ik denk eigenlijk dat we het nooit zullen weten wat er daadwerkelijk is gebeurd. Er zat overigens wel een Nederlandse dame op die boot die momenteel ook vast zit. Hopenlijk kunnen we na haar vrijlating eens een echt verhaal horen want de media is zeer gekleurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de mening van die dame is ook op voorhand gekleurd. Net als die van Gretta Duisenberg, die van Geert Wilders, die van de Internationale Socialisten, van eigenlijk iedereen. Je was voor Israel, dan ben je dat nu alleen maar meer.
Je was tegen Israel, en dan weet je nu waarom. De feiten boven water halen, dat gaat lang duren, is saai, veel onderzoek, zoeken achter de leugens, verdraaiingen, meningen, etc. Leuk voor een speciale commissie, maar niet voor het internationale nieuws.
Het is maar de vraag of Israel het recht heeft om zomaar ieder schip te controleren. Het schip voer allereerst nog in internationale waters, daarnaast werden de mariniers sneaky gedropt vanaf helikopters, midden in de nacht. Niet echt een open, aangekondigde actie, meer stiekem en onverwachts.

Je vraagstelling geeft aan dat je verwacht dat er nooit een weerwoord aan Israel gegeven zou worden, en dat er aan hun goede bedoelingen nooit getwijfeld hoeft te worden. Maar Israel is een land dat in continue staat van oorlog verkeerd, een impasse die er al minstens 40 jaar is. Vooral de schuld bij "de anderen" leggen is dan erg naief.

Wat Israel heeft laten zien, is een oorlogsdaad, of een gruwelijke vergissing. Helaas is er bij een land in oorlog geen afgewogen, ongekleurde en eerlijke verslaggeving, ook niet als het ons eigen nieuws is. De oorlogen in de Balkan, Afghanistan, Irak, de affaires eromheen, hebben dat duidelijk gemaakt. En dat geldt natuurlijk voor beide partijen!

Wat ik wel frappant vindt, is dat er van Amerika een zeer aanmatigende reactie komt. Ze verwachten dat het onderzocht zal gaan worden. Een zelfde reactie was er, toen Israel (verboden) clusterbommen op een buurland had gegooid. Iets wat Amerika dagelijks deed in Servie in 1999 en in Irak (met daar voor mij onbekende frequentie).
De politiek heeft er een handje van om elkaar de hand boven het hoofd te houden als men elkaar nodig heeft.

Er zal de komende dagen nog wel van allerhande leuk nieuws boven water komen. In 1999 was er in Servie ook een trein gebombardeerd, waarop later bleek dat de inlichtingendiensten de videobeelden vertraagd hadden teruggespoeld, om de boel te flessen. Toen is ook de Chinese ambassade per ongeluk gebombardeerd, en dat gaf ook een hele week vreemde berichten die later uit de duim gezogen bleken. Wat Israel als inkopper kan gebruiken, is dat ze wapens vinden (die ze er desnoods zelf neerleggen), arrestanten zullen wel weer banden met allerhande als terroristisch beschouwde groeperingen hebben,etc

Israel zal zijn actie goedpraten, Hamas zal het ten strengste afkeuren, en je zult zien dat iedereen nu met de hakken in het grind gaat staan. Ik ben wel benieuwd wat het standpunt van onze (doorgaans pro-Israel) regering wordt, vooral in vergelijking met de rest van Europa. Ik vrees dat ze vooral achter Amerika zullen schuilen, en hopen op een sisser. Persoonlijk hoop ik dat de rest van Europa duidelijk laat blijken dat deze actie niet door de beugel kan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij valt wel een zekere knulligheid op bij het aan boord gaan van de Israelische mariniers. Dat ging vroeger echt wel anders.
Misschien hebben ze de situatie onderschat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk ook zeker dat het een bewust provocerende actie is.... zie link!!