Het CDA heeft erg veel zetels verloren. Is het dan nog gepast om toch te regeren?

Het CDA is min of meer uitgkotst door het volk. Waar blijft dan het respect naar de kiezers als het CDA toch besluit een coalitie aan te gaan met PVV en VVD?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zetelverlies is niet essentieel. Het gaat erom hoeveel zetels ze overhebben. Dat zijn er nog altijd genoeg om te kunnen regeren. Zelfs 5 zetels kan genoeg zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je mag niet zeggen dat het CDA uitgekotst is door het volk. Ze zijn slechts gehalveerd. Bovedien verkiezen partijen die regeren altijd zetels. Je mag ook niet zeggen dat de PVV omarmd is door het volk, ze hebben slechts een paar zeteltjes meer dan het CDA. De partij die echt uitgekotst is door het volk is TON.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ja, ik vind van wel, ondanks ik niet voor de CDA ben trouwens. Want er hebben nog altijd genoeg mensen op die partij gestemt voor 21 zetels. Dus CDA kan nog altijd regeren voor die 21 zetels die ze vertegenwoordigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De CDA heeft inderdaad veel zetels verloren, maar er zijn toch nog mensen die in hen geloven. Zo hebben ze toch nog een aantal zetels gehad, en dat is niet voor niets. Want er zijn toch mensen die wel bij zijn ideeën instemmen, en het goed vinden. Door deze verkiezing zijn alle mensen bij elkaar gekomen, om samen een goed team te vormen en nederland goed te kunnen regeren. Het zou dus erg jammer zijn als de CDA er niet meer bij hoord, en dus niet zijn ideeën kan uitwerken. En wie weet, komt Geert Wilders met betere ideeën en is ineens iedereen gek op hem. Niemand weet het, maar het zou wel jammer zijn als hij nu niet meer mee mag doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel ik geen voorstander ben van een combinatie VVD,PVV en CDA,is het CDA toch nog steeds een belangrijke factor. Daar bij heeft het CDA veel ervaren bestuurders. Maar dan zie ik i.p.v. de PVV toch liever een combinatie met de PvdA,maar dat is mijn persoonlike mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hebben meer stemmen gekregen dan D66, Groenlinks of de SP. Dat zijn toch allemaal kiezers die ze wel in de regering willen. Pakweg 14%.

Er is niets ongepast aan het idee dat het CDA zou gaan regeren (niet dat het mijn keuze is).

Ik snap ook niet helemaal waarom het logischer zou zijn dat er op grond van het aantal zetels (het is een drogredenering dat de PVV de grote winnaar zou zijn) eerst naar een VVD/PVV coalitie gekeken wordt. In mijn optiek zou het veel meer voor de hand liggen eerst te kijken of het met de grootste partijen lukt.
rose
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Dat is nou net het verhaal dat ik wil betwisten. De bevolking heeft zijn stem laten horen: De grootste groep heeft op de VVD gestemd,
de op één na grootste op de PvdA,
gevolgd door de PvV en dan de rest. Dat is wat de kiezer gezegd heeft. Ik herhaal hier een eerder gebruikt voorbeeld (fictief). Bij vorige verkiezingen haalde de VVD 74 zetels,
de PvV 5. Bij nieuwe verkiezingen krijgt de PvV 30 zetels meer en de VVD 30 minder. Is dan de VVD (44) de grote verliezer en de PvV (35) de winnaar? I think not. Het is een vreemde drogredenering en het zou mij zeer verbaasd hebben als de VVD dezelfde redenering had gebruikt als de SP van 9 naar 24 zetels, of zelfs 30 (zoals nu de PvdA) was gegaan. Als de VVD liever met de PvV, die keuze is immers aan hun, zo werkt de democratie, wil regeren moet ze dat zeggen, en er niet omheen draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel juist, Rose! Het CDA mag dan zetels verloren hebben, er hebben toch bijna evenveel mensen (ruwweg) op gestemd als op de PVV. Dat zijn ook gewoon kiezers die vertegenwoordigd willen worden.
Wat een onzin stelling. Het CDA heeft 20 zetels gehaald en vertegenwoordigd dus nog steeds één op de zeven Nederlanders. In Nederland geldt dat we coalities vormen en als de CDA daar in past dan hebben zij alle recht op deelname aan de regering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nog steeds de 4e paqrtij. Dat betekent een grote aanhang.
Het lijkt me goed om niet alleen te kijken hoeveel men verloren heeft, maar hoeveel stemmen er zijn geland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De helft van het kiezersbestand heeft afscheid genomen, de andere helft niet. En dat is nog een aanzienlijke berg kiezers.
Het CDA is geworteld in de maatschappij, en heeft veel mensen in haar gelederen met verstand van hoe de maatschappij in elkaar zit. Het zijn geen mensen die met een bevlieging bezig zijn. Of de PVV het goed blijft doen, moeten we afwachten. Zijn ze voldoende geworteld in de instituties, het gaat om draagkracht te vinden voor beleidsbeslissingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er hebben bijna 1,3 miljoen mensen op gestemd dus die willen graag dat het CDA gaat regeren. het CDA zal wel haar huid duur moeen verkopen want als ze nog eens 20 zetels verliezen wordt het een eenmansfractie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze willen zelf ook niet regeren,want dan halen ze weer minder zetels bij de volgende verkiezingen,alleen uit bittere noodzaak zullen ze het doen zei minister verhagen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat het CDA zelf moet beslissen of ze willen regeren of niet. Gelet op de omstandigheden kan ik begrip op brengen voor zowel de keuze om te gaan regeren als de keuze om niet te gaan regeren. Wel zijn ze wat mij betreft gehouden om serieus deel te nemen aan de onderhandelingen indien PVV-VVD tot een akkoord zijn gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, het gaat erom dat de coalitie kan steunen op een meerderheid, niet om de vraag hoeveel zetels de coalitiepartijen de vorige regeerperiode hadden.

Je kunt niet zo zeggen dat het CDA is uitgekotst door het volk. Ik heb bijvoorbeeld de vorige verkiezingen geen CDA gestemd, en nu weer niet. Het ik het CDA dan de vorige verkiezingen uitgekotst? Of de eerste verkiezingen waarbij ik stemde, aangezien ik nooit p het CDA heb gestemd? Of heb ik het CDA iedere verkiezingen uitgekotst.

Geen van alle natuurlijk. Ik heb simpelweg niet op het CDA gestemd. En nu hebben meer mensen niet op het CDA gestemd dan de vorige verkiezingen. Maar er hebben ook genoeg mensen op het CDA gestemd voor 21 zetels, wat samen met de 24 van PVV en de 31 van VVD een meerderheid is. (Even uitgaande van de mogelijke coalitie die nu het meest besproken wordt, er zijn uiteraard zetelmatig meer opties.)