Waarom wordt een cordon sanitaire niet als ondemocratisch beschouwd?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.9K
LeonardN
4 jaar geleden
Omdat het de keuze is van een partij. Elke partij staat vrij een andere partij uit te sluiten. Het zou juist veel gekker zijn als een partij gedwongen zou worden om samen te werken. (ik neem aan dat je het hebt over een c.s. in de zin van het uitsluiten van politieke partijen.)
Antoni
4 jaar geleden
Er zijn zeker wel mensen die een cordon sanitaire ondemocratisch vinden. Op een website als https://nl.wikipedia.org/wiki/Cordon_sanitaire vind je hier voorbeelden van.

Antwoorden (2)

Een cordon sanitaire is een vergaande maatregel die door bepaalde partijen vrijwel alleen wordt ingezet tegen andere partijen die in hun ogen ondemocratisch zijn. De maatregel is bedoeld om de ondemocratische partijen uit te sluiten van een coalitie of van een andere samenwerking. Het begint in de ogen van die (eerstgenoemde) partijen dus met het ondemocratisch zijn van de uitgesloten partijen.
Antoni
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In welke zin zijn die andere partijen dan ondemocratisch?
Antoni
4 jaar geleden
Sommige standpunten van die partijen worden dan als ondemocratisch beschouwd, bijvoorbeeld standpunten waarbij een onterecht onderscheid wordt gemaakt tussen autochtonen en allochtonen.
LeonardN
4 jaar geleden
@Antoni Je geeft geen antwoord op de vraag. Je geeft een reden waarom dit middel wordt ingezet.
Wat de redenering achter het inzetten van het middel is, is niet relevant om de vraag te beantwoorden. Stel dat eigenrechting in Nederland veel voorkomend is en legaal.
Als dan de vraag is: "Waarom is eigenrichting niet illegaal?"
Dan is een antwoord ook niet: "Eigenrichting is een heel zwaar middel welke sommige burgers nodig achten om zelf criminelen te bestraffen.". Andere inval.
Wat nu als het c.s. wordt ingezet door partij A, MAAR niet omdat partij A partij B ondemocratisch vindt, maar om een andere reden?
Is DAN het c.s. van partij A, op dat moment, wel een ondemocratisch middel?
Antoni
4 jaar geleden
@LeonardN, misschien heb ik mijn antwoord wat onduidelijk of onhandig geformuleerd. Ik zal gaan nadenken over een toelichting of een andere formulering.
Een cordon sanitair wordt door de getroffen partijen weldegelijk als ondemocratisch beschouwt.
Maar de partijen die het cordon sanitair opleggen zien dit niet als zodanig en beschouwen zich moreel superieur.