Waarom hoeft bijv geert wilders niet zijn eigen beveiliging te betalen?

Waarom moet de belasting betaler dat betalen en niet hijzelf?

4 jaar geleden
2.5K
ronron1212
4 jaar geleden
Er zijn meer mensen die beveiligd worden en die hoeven dat ook niet te betalen.
Castle
4 jaar geleden
Omdat ieder individu's veiligheid gewaarborgd moet kunnen blijven ondanks iemand mening. Een andere mening betekend niet dat er zomaar iemand aangepakt mag worden. Kijk anders maar naar de mensen met andere meningen in het verleden die zijn zelf doodgemaakt o.a. Ghandi, Maarten luther king, etc

Antwoorden (1)

"Leden van de Staten-Generaal, ministers, staatssecretarissen en andere personen die deelnemen aan parlementaire debatten kunnen niet strafrechtelijk worden vervolgd of aangesproken voor hetgeen zij daar zeggen of voor wat ze aan het parlement schrijven. Dit heet parlementaire immuniteit of onschendbaarheid."

Dat volgt uit een artikel in de Grondwet.

Nu kan het natuurlijk gebeuren dat bijvoorbeeld een Kamerlid buiten het parlement daadwerkelijk gevaar loopt door wat hij in de Tweede Kamer verkondigt. Want in de Tweede Kamer mag hij "alles" zeggen.

Daarom kunnen op kosten van de overheid politici worden beveiligd. Dit voorkomt dat politici in de Tweede Kamer hun mond houden als ze opvattingen hebben die bij menigeen in de buitenwereld werken als een rode lap op een stier.

Je zou ook kunnen zeggen: het is de maatschappelijke tol die we betalen voor de vrijheid van meningsuiting.
Computoon
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
ook andere worden beveiligd kijk maar naar bijv zusters Holleeder en zo zijn er meerdere jounarlisten en famiies van vermoorde drugs criminelen.
tinus1969
4 jaar geleden
De oorzaak van de bedreiging is irrelevant. Wilders is volksvertegenwoordiger en moet dus zijn werk kunnen doen.
ronron1212
4 jaar geleden
@tinus wat heeft dat er mee te maken een ander hoeft niet zijn werk te kunnen doen dan?