De VVD achterban heeft laten blijken dat ze graag een coalitie zien tussen VVD en PVV. Een rechts conservatieve coalitie kan geformeerd worden met het CDA.
Versterking kan gevraagd worden aan SGP, maar deze is dan slechts om een buffertje te creëren 78-72.
D'66 is ook een rechts georiënteerde partij maar progressief rechts, bijna tegen links aanhangend, maar nog wel aan de rechterkant, politiek gezien.

Velen denken overigens onterecht dat PVV extreem rechts belichaamt, in de politiek staat PVV met de P links van het midden de V precies op het midden en de laatste V in het rechter kadertje, conservatief, dat dan weer wel.

VVD is de meest rechtse partij van Nederland, gevolgd door het CDA, dan de SGP ( omdat TON er tussen uit is gedonderd ) en dan pas conservatief als middenpartij PVV.

Als Pechtold wil regeren, zou hij als rechts progressieve partij, iets water in de wijn moeten gooien, en zoals Pechtold ook zelf heeft gesteld, en aan de Koningin heeft doorgegeven, wel degelijk rekening te houden met de 24 zetels van PVV.

Dus een rechtse coalitie die misschien ondenkbaar is, omdat de haantjes elkaar constant moeten bekampen in de politiek, is aan de onderhandelingstafel misschien met veel geduld te realiseren. Je weet het niet, ik heb raarder dingen meegemaakt in het leven, VVD, PVV, CDA, D'66
31+24+21+10 = 86 zetels in de coalitie 64 in de oppositie.

Rutte als Premier, Wilders als Vice Premier, die twee kunnen daar wel mee leven, CDA is even politiek murw gebeukt en kunnen kiezen oppositie of coalitie.
Pechtold, ik denk dat mijnheer Pechtold toe is aan een minister postje, hij wil nu eens niet meer in de oppositie.

De andere keuzes zijn mogelijk nog meer ondenkbaar.
Links kabinet is onmogelijk, die komen op 62 zetels middels PVDA, SP, GL, CU, PVdD

Paars plus, het troetelkind van Pechtold, daar wil waarschijnlijk de VVD niet al te graag instappen, weer de PVDA in de regering is moeilijk te verhapstukken na de debacles van de afgelopen paar keer. Dan heb je in de coalitie VVD, PVDA, GL en D'66 = 81 zetels.
Rutte zal dan vrezen om toch de tweede viool te moeten spelen , met zijn voormalige politieke tegenstanders, die echt niet misselijk waren om elkaar diep te schofferen, Femke Halsema, Alexander Pechtold en Job Cohen. Kijk al die politici hebben één ding gemeen, ze vinden zichzelf de beste, en dat gaat ten koste van Jan met de Pet.

Of de nationale assemblee : VVD, PVDA en CDA = 82 zetels.

Tja, ik zou gewoon Pechtold paaien :)))))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij Is de grootste tegenstander van de PVV.Hij heeft Wilders een bedreiging voor de samenleving genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk, dat is de manier waarop Pechtold omgaat met politieke tegenstanders, maar Pechtold is ook diegene die als een van de weinigen naast Rutte beseft dat je niet om de PVV heen kan. Hij heeft Rutte ook tijdens de campagnes en binnen de kamervergaderingen van de afgelopen 3,5 jaar, van megalomaniteit, marionettengedrag, en wat al niet meer bestempeld.
Dat is op het hardst van de snede en ik schat Pechtold best wel in als een egocentrisch denkend narcistje in. Hij wil graag vice premier worden met een mooie ministerspost ernaast. VVD gaat niet met PVDA in zee, een linkse coalitie ( terwijl D'66 rechts progressief is ) haalt geen meerderheid.
Hij zal absoluut compromissen moeten sluiten en hij kan niet stellen dat de Koningin moet luisteren naar de 24 zetels van PVV en zelf zijn ogen en oren sluiten voor dat aantal. De partijen liggen zo ongelooflijk dicht bij elkaar dat er een Salomonsoordeel moet komen anders is er geen kabinet te formeren.

Andere antwoorden (4)

Ik vermoed dat er zullen nog veel breekpunten afbreken aan alle kanten in de komende dagen en niks zal mij verbazen. Wilders kan de formulering van zijn ideeën nog ietsje draaien zelfs zonder de essentie te veranderen maar alleen om voor al die andere partijen het makkelijker te maken om zo'n beslissing te nemen, dus wat mij betreft zijn ze allemaal potentieel partners.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
christen unie lijkt me beter dan de SGP

de rest is te links
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de dieren partij past er wel bij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trots=TON ;)