Waarom staat er geen geboorteland ipv -plaats op je ID-bewijs als je in het buitenland bent geboren?

Als je een Nederlands ID-bewijs hebt en je bent geboren in het buitenland staat er altijd een geboorteplaats op het document. Maar er zijn zat plaatsen die in verschillende landen voorkomen met dezelfde naam. Bovendien is het voor iemand die veel ID-bewijzen moet controleren vervelend om telkens het land erbij te zoeken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Landnaam lost het probleem niet op. Dezelfde plaatsnaam kan ook vaker in hetzelfde land voorkomen. Denk aan het Nederlandse Hengelo.

Antwoorden (1)

Omdat het wel eens gebeurt dat een plaats in de loop van de geschiedenis bij een ander land gaat horen, of het land een andere naam krijgt. Zie bijvoorbeeld Joegoslavië / Servië, Kroatië, Slovenië ; en Opper-Volta / Burkina Faso.
Amadea
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Lijkt me niet de echte reden zo vaak komt dat niet voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet wat ik bedoel. Ik weet ook wel dat landen soms van naam veranderen. Maar mijn vraag is "Waarom niet gewoon het land benoemen ipv de plaats?
Amadea
10 jaar geleden
Zou jij dan willen dat er een andere landnaam dan waarin jij geboren werd op jouw paspoort kwam te staan?
ronron1212
10 jaar geleden
Een paspoort wordt eens in de zoveel jaar vernieuwd dus kan het worden aangepast
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat het het beste zou zijn als land- en plaatsnaam werden vermeld zoals die luidde bij de geboorte. Gekoppeld aan de geboortedatum geeft dat dan precies weer waar iemand ter wereld kwam.
Een reden om niet alleen de naam van een land te noemen zal ook te maken kunnen hebben met het feit dat in sommige landen meerdere tijdzones zijn. Je zou in zo'n geval nooit precies kunnen weten hoe oud iemand exact is.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
@ Amadea Plaatsnamen kunnen net zo goed van naam veranderen.