kan ik officier van justitie worden met havo en zo ja hoe?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.4K
ronron1212
4 jaar geleden
Hiervoor zul je toch minimaal een opleiding tot mr in de rechten moeten volgen aan de universiteit.
Amadea
4 jaar geleden
Een goed begin is de studie HBO-rechten. Nadat je dat diploma HBO-Rechten hebt behaald kun je in 1,5 jaar je premaster en in 2,5 jaar je master Nederlands Recht halen. Je hebt dan juridische kennis op universitair niveau én bent praktisch goed onderlegd. Dat maakt jou extra aantrekkelijk op de arbeidsmarkt.

Antwoorden (1)

Met alleen een HAVO-diploma kan je geen Officier van Justitie worden. Maar onmogelijk is het niet, maar het zal een lange tijd van doorstuderen zijn.
Om de opleiding tot (assistent-)Officier van Justitie in opleiding te kunnen volgens moet je vaak door een wervings- en selectieprocedure. En om daaraan mee te kunnen doen moet je in het bezit zijn van een WO-diploma hebben richting Rechten met Civiel effect. Daarnaast moet je in de Nederlandse nationaliteit hebben. Maar heb je beide, dan ben je nog niet verzekerd