Wie bepaalt er eigenlijk welke partijen een coalitie vormen?

Bepaalt de koningin dat met een formateur? Of de "winnende" partijleider? Of misschien op een heel andere manier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Historisch gezien levert de grootste partij de premier. Dit is echter geen garantie. Als de grootste partij niet in staat blijkt te zijn een werkbare coallitie te vormen die een meerderheid in de Tweede Kamer vormt, kan het in pricipe ook een willekeurige andere premier worden.

Kijk voor informatie over de formateur bij:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral de link maakt een hoop duidelijk

Andere antwoorden (1)

De partijen die een coalitie willen vormen moeten samen een meerderheid hebben, en het eens worden over een akkoord.