Nederland zou er als handelsnatie zonder de EE aanzienlijk slechter voor gestaan hebben dan nu het geval is.

Onze gulden van destijds was maar een 'kleine' munt die daarom erg kwetsbaar was.

We moeten o.a. daarom ook nooit meer terug naar de gulden.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat NL slechter uit was geweest wanneer er geen EU was, de handel is er namelijk erg op vooruit gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland is een handelsnatie en wat dat betreft is de EU een zege voor Nederland. Wel kost de EU de Nederlandse burger veel geld voor het lidmaatschap, wat feitelijk een belasting is die door de burger wordt betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Nederland is een van de landen die absoluut profiteerd van de EU. Daarom is de EU ook gestart. Sterker nog: De Benelux is het begin van de EU geweest, en Nederland is daar mede oprichter van.

Het hebben van een munt, en geen grenzen en afspraken over standaarden levert zekerheid over producten & kostprijzen. Dit stimuleert grensoverschrijdende handel. En daarmee verdient Nederland zijn geld: Import en Export.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor die tijd was het oorlog na oorlog in Europa, met name tussen Duitsland en Frankrijk. Maar sinds we economisch samenwerken is het een stuk rustiger geworden hier in de regio. Dikke kans dat Nederland er zonder EU beduidend minder goed voor had gestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De samenwerking met de andere landen heeft eenheid gebracht en voor Nederland veel opgeleverd. Nederland doet ook haar bijdrage aan de EU, maar ik denk dat het per saldo beter is geweest voor Nederland de samenwerking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk zeker niet slechter !! Dan hadden we in ieder geval dat belachelijk dure lidmaatschap niet waar een hoop dure kostgangers in brussel o.a. van betaald worden !!!