Is er een valide reden te bedenken om niet te gaan stemmen?

Als er geen sprake is van praktische bezwaren?

Toegevoegd na 21 minuten:
En zo ja, welke dan?

rose
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ja, als je het niet eens bent met de manier waarop verkiezingen in Nederland zijn ingericht, of als je het niet eens bent met de manier waarop het hele politieke systeem is ingericht. Met een stem, op een kandidaat of blanco, valideer je namelijk ook het proces van de verkiezingen. Je krikt dan het opkomstpercentage op, waardoor de verkiezingen worden gezien als 'succesvol'.

Die reden is er voor mij overigens niet op dit moment, maar ik heb om die reden één keer bewust niet gestemd; bij het burgemeestersreferendum in Utrecht.

Er waren toen geen vrije verkiezingen; in plaats van vrije kandidaatstelling was er een commissie die voor ons bepaalde welke kandidaten geschikt waren. Dat waren een mannelijke PvdA'er van middelbare leeftijd en nog een mannelijke PvdA'er van middelbare leeftijd. Die beide op details na het burgemeesterschap op dezelfde manier wilden invullen.

Ik heb geweigerd dergelijke DDR-toestanden te valideren door deel te nemen aan het referendum, en mijn redenen daarvoor uitgebreid uiteengezet in een brief aan de gemeenteraad, zodat er geen misverstand over kon bestaan dat ik niet was weggebleven uit desinteresse.

Het meest trieste van het hele geval was het antwoord dat ik op die brief kreeg. Daarin stond dat de gemeenteraad had besloten (nee, niet onderzocht, beslóten) dat de lage opkomst bij het referendum betekende dat het kiezen van een burgemeester blijkbaar niet leefde onder de inwoners...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Weid eens uit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijvoorbeeld: In 1989 werd Groen Links opgericht bestaande uit leden van de CPN, EVP, PRP en de PSP. Een deel van de PSP wilde echter niet mee (de faktie van der Spek) en hield op als parlementaire politieke partij te bestaan en hield dus wat kiezers aan de kant.
In mijn ogen niet. Het gaat over 4 jaar Nederland, en toevallig wonen wij daar. Ik wil daar graag mijn (indirecte) bijdrage aan leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Etab: dat heet ' democratie' ........
Ja!

Wanneer je absoluut niets 'hebt' met onze democratie.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je antiparlementair bent moet je dat doen. Heel veel mensen stemmen vandaag niet uit gebrek aan kennis. Ze zeggen dat het niets uitmaakt, of je door de hond of de kat gebeten wordt. Jammer, want het is niet waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen enkele valide reden om NIET te stemmen!
Als je jouw stem niet aan een partij wil geven stem dan blanco.
Maar beter nog, maak een keuze, desnoods een keuze tegen een bepaalde partij/ stroming; de zogenaamde strategische stem.

We leven in een democratie, maak gebruik van dat recht om te kiezen welke koers het land de komende periode gaat varen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja er zijn zo veel redenen om niet stemmen. Je gelooft niet in de democratie, je vindt de huidige politiek niet goed, geen van de partijen komt in de buurt van jouw mening, je hebt het vertrouwen in de politiek verloren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verloren vertrouwen in de politiek.
Te veel beloftes in verkiezingstijd die niet worden nagekomen. Lange wachtgeld regelingen voor zichzelf en inkrimping van de gewone inkomens etc etc.

Kiezen is een recht geen verplichting!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige die ik bedenken kan, is het voorkomen van een frustrerend schuldgevoel, wanneer tijdens de rit blijkt, dat je een foute keuze hebt gemaakt. Bijvoorbeeld omdat blijkt dat je in werkelijkheid minder in je beurs overhoudt dan beloofd was , of omdat jouw gekozen helden hun , door jou belangrijk gevonden, standpunten als wisselgeld prijsgeven bij een coalitie.
Dat heb ik een paar keer meegemaakt en vond dat akelig.
Maar ja, ik denk toch dat niet stemmen nog fouter is, want dan laat je anderen helemaaaaal alles beslissen.En je hebt dan, vind ik, ook het recht niet om te mopperen, als het anders loopt dan je wenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja er zijn een heleboel valide redenen. En helaas is "ik had geen zin" er ook een van. We leven in een democratie, en dat houdt in dat we het RECHT (niet de PLICHT) hebben om te stemmen en om mee te besluiten over de toekomst van ons land als wij dit willen.

Wat als je het wel best vind zoals het nu gaat, als het je eigenlijk niet zoveel uitmaakt welke partij veel zetels krijgt waarom zou je dan gaan stemmen? Natuurlijk, je hebt het recht om te stemmen, maar dat is geen reden om het ook te doen. Ik heb ook het recht om elke dag 5 kilometer lang over de stoep te hinkelen, maar dat doe ik ook niet.

Stemmen doe je, vind ik, als je een idee hebt wie jij wilt die jou vertegenwoordigd in de tweede kamer. Weet je dat niet, interesseert je het niet, of heb je wat beters te doen, dan ga je niet stemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan er geen bedenken.