Heeft een consul dezelfde immuniteit als een ambassadeur?

Vind dit een beetje verwarrend. Bij het lezen van een artikel in een franse klant beriepen de diplomaten zich op hun immuniteit om hun verkeersboetes (parking) niet te betalen. Hebben beide dezelfde graad ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De onschendbaarheid is geregeld door het verdrag van Wenen, zie bron voor volledige tekst (Engels).

Eerst staat in de definities in artikel 1:
(e) A “diplomatic agent” is the head of the mission or a member of the diplomatic staff of the
mission;

Vrij vertaald: Een diplomaat is het hoofd van de missie (meestal een ambassade) of een lid van het diplomatieke personeel van de missie.

Is een consul een diplomaat (diplomatic agent) zoals het hierboven wordt gedefinieerd? Ik denk van wel, hoewel missie meestal een ambassade is kan de omschrijving net zo goed toegepast worden op een consulaat, waarvan de consul het hoofd is.

Dan uit artikel 31 van het verdrag het volgende:
1.A diplomatic agent shall enjoy immunity from the criminal jurisdiction of the receiving State.
He shall also enjoy immunity from its civil and administrative jurisdiction, except in the case of:

Vrij vertaald: Een diplomaat zal immuniteit (onschendbaarheid zo je wilt, het woord betekent hetzelfde) genieten van het strafrecht van het gastland. Hij zal ook immuniteit genieten van het civiele en administratieve recht behalve in het geval van:

Dan volgen er een aantal uitzonderingen.

Het antwoord is dus ja, een consul heeft dezelfde immuniteit als een ambassadeur. Er zijn maar een paar uitzonderingen mogelijk, een ervan is als het zendende land (bijvoorbeeld Nederland als we het hebben over een Nederlandse ambassadeur of consul in de USA) de diplomatieke onschendbaarheid expliciet intrekt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Diplomaten uit een ander land hebben allemaal dezelfde immuniteit, ongeacht hun functie. Daarom kon (járen geleden) een Lybische moordenaar vrijuit gaan, die vanuit de Lybische Amassade in Engeland een vrouwelijke politieagent had doodgeschoten. Het personeel van de ambassade gaf hem niet aan en buitenstaanders wisten niet wie het was.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een consul geniet geen diplomatieke onschendbaarheid. Er van uitgaande dat vragensteller met immuniteit hetzelfde als onschendbaarheid bedoelt.