De Britse premierskandidaat Boris Johnson is ongetrouwd. Is dat een issue in Groot-Brittannië?

Het is de laatste decennia niet voorgekomen dat de zittende Britse premier ongetrouwd was. Boris Johnson is gescheiden en heeft nu (in juni 2019) een vriendin. Zij zal waarschijnlijk met hem gaan wonen in de ambtswoning als Johnson wordt gekozen tot premier.

Ik kan me voorstellen dat het ongetrouwd-zijn van de Britse premier bij staatsbezoeken aan traditionele, conservatieve landen een issue kan worden. Zal Johnsons vriendin straks (nationaal en internationaal) volwaardig beschouwd worden als premiersvrouw? Wordt in Groot-Brittannië eigenlijk enige aandacht besteed aan dit onderwerp?

(De Nederlandse minister-president Rutte is ook ongetrouwd, dat realiseer ik me, maar Groot-Brittannië is op dit vlak conservatiever dan Nederland. Daar komt bij dat Rutte niet samenwoont met een vriendin, en Johnson momenteel (juni 2019) wel.)

Antoni
4 jaar geleden
2K
SimonV
4 jaar geleden
Ik kan hier niet iets over vinden (Maar dat zegt natuurlijk niet veel).
Een ruzie met zijn vriendin waar de politie gisteren bij moest komen, zal hem niet populairder maken.
https://www.thesun.co.uk/news/9349353/boris-johnson-home-carrie-girlfriend-police/

Het beste antwoord

Nee, dat is (nog) geen issue. Er wordt dan ook weinig aandacht aan besteed.
De scheiding van Johnson is nog niet afgerond. Er wordt vanuit gegaan dat hij waarschijnlijk zal trouwen als hij op Downingstreet 10 zit.
Ook het feit dat zijn vriendin 23 jaar jonger is, lijkt geen probleem. Verwacht wordt dat ze het als ‘first lady’ zeer goed zal doen bij staatsiebezoeken.

Op dit moment maakt men zich meer druk over de ruzies van het stel, waar de politie zelfs bij te pas moet komen.
SimonV
4 jaar geleden
teusvh
4 jaar geleden
Engeland conservatiever dan Nederland?
Ik denk dat dat al een tijdje niet meer het geval is.
De 'bovenlaag' hecht aan tradities, maar dat is maar een heel klein groepje.