Zouden bij het aanstellen van een nieuwe minister niet automatisch alle medewerkers van het ministerie ontslagen moeten worden?

Zodat de nieuwe minister zijn eigen team kan samenstellen, en dat er misschien wat meer beweging komt in het ambtenaren aparaat.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zou heel dom zijn om dat in te voeren en zo extreem als hier geformuleerd ('alle medewerkers ontslaan') komt ook vrijwel nergens voor. Wel zie je in veel landen dat men de top vervangt of bepaalde soorten medewerkers (voorlichters, mensen op vertrouwensfuncties, enz.). Toch is het goed dat we ook dat systeem in Nederland niet kennen. Voor de continuïteit is het beter. Veel grote projecten hebben een looptijd die langer is dan de 'looptijd' van een regering. En als ambtenaar van een ministerie kan ik zeggen: er is best kritiek mogelijk op 'ambtenarij', maar er is altijd loyaliteit aan de zittende minister. Ik heb VVD'ers onversneden PvdA-beleid zien uitvoeren en bedenken en andersom. En zo hoort het ook, anders moet je geen ambtenaar worden.

Ha, die KBelg; Dat lijkt me niet alleen praktisch gezien een probleem. De mederwerkers op een ministerie zijn ambtenaren met een contract, geen gekozen politieke bestuurders; zij worden geacht beleid uit te voeren, geen politiek te bedrijven. Los daarvan zou je elke vier jaar het hele ambtenarencorps opnieuw moeten benoemen en inwerken. En wat dacht je van al die wachtgeldregelingen?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100