Mag een enkele ouder kinderen uitschrijven inzake het BRP?

Mijn kinderen zijn, zonder mijn toestemming, (en medeneming van de identiteitsbewijzen van de kinderen) door hun moeder meegenomen en uitgeschreven op mijn/ons woonadres.
Zij heeft de kinderen op een ander woonadres ingeschreven. Ook wederom zonder toestemming. Inmiddels heeft er wederom een nieuwe verhuizing plaatsgevonden. Ook zonder enige toestemming.

Mag een gemeente zomaar meewerken aan het ‘ontvoeren’ van mijn kinderen? Dient een gemeente het gezagsregister in te zien alvorens toestemming te verlenen?

Ter aanvulling; wij zijn niet getrouwd en er bestaat geen samenlevingsovereenkomst o.i.d. Beide ouders hebben een gelijk gezag, hetgeen is vastgelegd in het gezagsregister. Daarnaast heb ik beide kinderen erkend. Tot slot dragen mijn kinderen tevens mijn achternaam, ook al geeft dit aan mij als vader verder geen extra rechten.

Mag een gemeente zomaar, zonder toestemming/kennisgeving mijn kinderen uitschrijven, als een enkele ouder dit verzoekt? Dit heeft overigens plaatsgevonden zonder overleg met de gemeente, dan wel een kennisgeving van de gemeente. Ik ben op mijn woonadres blijven wonen.

Wie heeft de juiste juridische raad in mijn geval en kan dit zomaar volgens de (gemeente)wet? Kan ik dit eigenhandig terugdraaien, ook al heeft een tweede verhuizing naar een nieuwe gemeente inmiddels plaatsgevonden? Protest is reeds aangetekend bij de moeder van de kinderen, zij geeft echter niet thuis.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
18.4K
ronron1212
5 jaar geleden
Bij wie wonen de kinderen officieel?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je zult inderdaad meer informatie moeten geven, zoals bij wie zijn de kinderen ingeschreven (is zij uit jullie gezamenlijke woning vertrokken), hebben jullie co-ouderschap (nadat ze vertrokken is), is er afgesproken dat jullie in een straal van bijvoorbeeld 10km blijven wonen (toen jullie wegen zich scheidden) etc.
Waarom is ze vertrokken? (Liep zij of de kinderen gevaar).
Als vader sta je vaak machteloos.
Maar ik ken de situatie niet, neemt niet weg als jullie een harmonieus gezin vormden, het niet netjes is van haar. Maar nogmaals, ik weet niet waarom zij vertrokken is.
marjolein55
5 jaar geleden
Neem een goede advocaat en laat die het uit zoeken.

Het beste antwoord

Ja, dit kan. De gemeente hoeft geen toestemming te geven, en controleert in het algemeen niet actief of degene die de verhuizing meldt hiertoe bevoegd is, en of de gemelde verhuizing wel of niet de feitelijke situatie weerspiegelt. Je kunt dus ook, verrassend genoeg, zelf de kinderen weer op papier naar jouw adres terugverhuizen.

Maar dar gaat het niet om; de moeder heeft blijkbaar de feitelijke situatie gewijzigd, en jij bent het daar niet mee eens. Dan moet je dus een advocaat inschakelen, en (met enige spoed!) de gang naar de rechter maken. Daarbij moet je even goed nadenken wat je precies wil eisen:
-Dat de zorg van de kinderen aan jou wordt toegewezen.
-Dat er een co-ouderschapsregeling (50/50 zorg) wordt vastgesteld
-Of dat er een omgangsregeling wordt vastgesteld.

Verder; neem contact op met school, en blokkeer zo nodig dat je ex je kinderen van school laat veranderen.
tinus1969
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ maar je weet niet waarom zij is vertrokken. Liep zij gevaar of de kinderen?
tinus1969
5 jaar geleden
Ik begrijp de min niet - ik vind onbeargumenteerde minnen sowieso niet heel fatsoenlijk. @PJJMulder, zoiets komt vanzelf wel naar boven bij de rechtszaak over de omgangs/zorgregeling.