Waarom kan er geen volksvertegenwoordiging in de regering komen die als een soort 2e oppositie ook mee mogen debatteren?

Zij weten beter wat er speelt in de samenleving dan de (elite) vertegenwoordigers van de regering.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een selectie van (gewone)burgers zoals bijvoorbeeld de mensen uit ''het Lagerhuis''.Zo wordt de burger meer betrokken bij de beslissingen van de regering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook dan zouden het alleen de mondigen en welbespraakten zijn die meepraten.

Het beste antwoord

Een soort derde kamer? Dat zou de bestuurbaarheid niet ten goede komen.
Men is nu al te veel bezig met de waan van de dag. In 2003 noemde de LPF dat "elk krantenbericht om te zetten op Kamerpapier"
Sinds die tijd is dat echter nog veel meer geworden. De huidige oppositie heeft er goeddeels voor gezorgd dat de regering minder toekomst aan regeren, en meer tij spendeert aan het dicussieren wat er in de krant staat. Een extra, formele, adviserende laag erbij zou dat nog meer verergeren.

Daarnaast voegt het feitelijk niets toe; als je standpunten of zienswijzen hebt die je graag onder de aandacht wil brengen van onze bestuurders, kun je gewoon jouw visie in 150-voud toesturen naar de postkamer van de Tweede Kamer, met het verzoek deze te verspreiden onder alle kamerleden. Dan krijgen ze 't ook onder ogen, maar belast het systeem veel minder met oeverloze en tijdrovende discussies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zoals boven al is aangegeven is de tweede kamer precies dat wat je voorstelt.

Als aanvulling op bovenstaand antwoord: Als je vindt dat bepaalde groepen ondervertegenwoordigd zijn in de kamer, kun je een politieke partij oprichten om die groep in de kamer te krijgen.

De SP is bijvoorbeeld bepaald geen elite-partij.
rose