Welke rol speelt de VN op het gebied van humanitaire hulp aan de Hoorn van Afrika?

Ik weet dat de VN een groep samenwerkende landen is die samen afspraken hebben gemaakt oer een aantal zaken in de wereld, maar welke rol spelen zij bij humanitaire hulp? Geven ze alleen geld, of voeren ze zelf ook hulpacties in die landen uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ze voeren zeker weten acties uit!

Denk maar aan de oorlog in Joegoslavië (Bosnië). Toen VN militaire humanitaire hulp aanboden aan de mensen in Srebrenica! (en de rest van voormalig Joegoslavië)

Zo ook de Rwandese genocide, daar zijn VN militairen ingezet om de orde te handhaven.

Geld geven ze meestal aan de organisaties die al bezig zijn. Vanwege de contacten tussen de mensen. Want een westerling kan moeilijk met een Zuid-Afrikaan praten. Vandaar dat geld ook word geïnvesteerd in organisaties. Deze worden natuurlijk door de VN in de gaten gehouden of ze het wel goed doen.

Zo ook in De Hoorn van Afrika. Alleen gaat het daar (vooral) om een grote hongersnood. De VN is alleen aanwezig om de voedselpakketten uit te delen. Of dit juist word gedaan, en geheel door de supervisie van de VN, weet ik niet.

Omdat sommige depots (voorzien van water, en voedsel) zijn overvallen.

Of ze de taken overal ter wereld altijd goed uitvoeren, betwijfel ik dan ook. Maar ze helpen wel degelijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
AFBEELDING:

Humanitaire hulp VN in Haïti