67% onafhankelijk, gemeten door Maurice de Hond die een onafhankelijke waarde van 5,7 wordt toegewezen door het OMB(onafhankelijkheid Metings Bureau).

Toegevoegd na 1 minuut:
Echter is gebleken uit onderzoek dat 3/4 van dergelijke onderzoeken niet juist is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe onafhankelijk is Maurice de Hond?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5,7
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op schaal van 0-10 is dat dus helemaal niet zo beytoiwbaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is op een exponentiele schaal gebaseerd, 5,7 is dan relatief hoog.
Pieter2011
11 jaar geleden
De partij van de tomaten... dat is toch de SP? Het probleem met zulke onderzoeken is denk ik vooral dat je de vragen alleen met 'ja' of 'nee' kunt beantwoorden en je antwoord dus niet kan nuanceren.
Bovendien kun vraagtekens zetten bij de keuze van de onderwerpen waarover je mening wordt gevraagd. Die dekken natuurlijk maar voor een klein deel de verkiezingsprogramma's van de verschillende politieke partijen.
rose
11 jaar geleden
Kun je ook de weg wijzen naar de bron van deze wijsheid?
Kristal
11 jaar geleden
Mogelijk wel Rose :-)
Maar dan toch niet onder het kopje Politiek & overheid ;-))
Kristal
11 jaar geleden
oh... ik zie nu dat je niét schreef:
Kun je ook de weg wijzen naar de bron van wijsheid... lol Verkeerd gelezen, 't is nog vroeg ;-)
Ik kan je geen een percentage geven maar ik denk dat je de onafhankelijkheid, door de Stemwijzer te doen, zelf ook redelijk gemakkelijk kunt beoordelen. Aan het eind staan namelijk de stellingen die jij beantwoord hebt, met daarbij de mening van de verschillende politieke partijen over die stelling. Je kunt dan lijkt mij gemakkelijk testen door te kijken of het antwoord dat jij gaf, klopt bij het antwoord van de verschillende politieke partijen. Komen jouw antwoorden meer overeen met de antwoorden van bijv. de SP, maar krijg je VVD als stemadvies, dan weet je dat de Stemwijzer niet zo betrouwbaar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel natuurlijk niet met zekerheid te zeggen schat ik dat het met de onafhankelijkheid van Stemwijzer wel goed zit.

Dit betekent niet dat de Stemwijzer een betrouwbare raadgever bij het stemmen is. Wetenschappers waarschuwen voor het gebruik van de Stemwijzer en andere kieswijzers als stemhulp:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/10637/VK-Dossier-Verkiezingen-van-2012/article/detail/3311375/2012/09/05/Wetenschappers-waarschuwen-voor-gebruik-kieswijzer-als-stemhulp.dhtml
rose
11 jaar geleden
De onafhankelijkheid van de stemwijzer kun je ook heel goed aflezen aan de opbouw van de vragen.
Sommige vragen zijn nl. nogal sturend of suggestief.
Dit betekend dus dat men jou probeert te beinvloeden.
M.a.w. Niet onafhankelijk!