Waarom dragen heel veel Nederlandse agenten niet de voorgeschreven pet die bij het uniform hoort?

In tegenstelling tot bijvoorbeeld België en Frankrijk waar dat wel meer gebruikelijk is.

4 jaar geleden
2.2K
Amadea
4 jaar geleden
Wat doet het ertoe, het uniform maakt toch al duidelijk dat je met een agent te maken hebt?
TurfGraver
4 jaar geleden
Die pet waait af bij motoragenten.
ronron1212
4 jaar geleden
@popeye wat hier geschreven wordt zijn geen antwoorden maar reacties. De agent is niet verplicht zijn pet te dragen. Als dat wel zo was werd er wel opgetreden tegen het niet dragen. Dat jij dat zo niet vind is jouw idee maar je kunt je we gewoon houden aan de regels en je eigen taal gebruik beter ook maar achterwege laten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De pet hoort bij het uniform, maar het is aan de korpsleiding of deze ook gedragen moet worden. Veel agenten dragen de petten niet (als ze daar toestemming voor hebben), omdat deze te strak, of juist te wijd zijn, ook ontneemt de lange klep het zicht, wat niet handig is bij dit werk.
https://www.ad.nl/binnenland/agent-is-niet-blij-met-pet~af60ff11/?referrer=https://www.google.com/

Antwoorden (1)

Je hebt een punt, want de agenten hebben wel een draagplicht.
De draagplicht geldt trouwens alleen bij het verlaten van het bureau. Oo straat moet de pet dus officieel op.
Toch schijnt minder dan 25% de pet ook daadwerkelijk te dragen.

De reden:

De petten zijn alleen uitgevoerd in vaste maten. Ofwel, ze kunnen niet versteld worden.
Hierdoor vinden de meeste agenten de pet te los zitten of juist knellen.

Sommigen vinden de klep te lang, waardoor het zicht wordt benomen.
https://www.ad.nl/binnenland/agent-is-niet-blij-met-pet~af60ff11/
Toegevoegd op 26 juli 2019 19:35: tekst