Mag koningin Beatrix stemmen?

Als hoofd van het kabinet mag Beatrix stemmen, immers ze stemt technisch altijd op zichzelf!?
En, als ze mag stemmen, op welke partij zou ze stemmen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Koningin Wilhelmina stemde niet, van prinses Juliana is bekend dat ze van haar stemrecht na haar abdicatie gebruikmaakte, van prins Bernhard dat hij na 1980 ging stemmen, van koningin Beatrix dat ze niet stemt en van prins Willem-Alexander dat hij zijn oproepkaarten doorgaans verscheurt.

Toegevoegd na 25 seconden:
Maar het mag dus wel. Vergat ik even.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dette,was het in de tijd van Wilhelmina geen recht,maar een plicht om te stemmen? Hoe kon zij er dan aan ontkomen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scherp petergradiser. (Als je het bij het rechte eind hebt althans ;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb even gegoogeld. Inderdaad; tot 1970 was er een stemplicht. Peter heeft gelijk. "Nederland kende van 1917 tot 1970 een opkomstplicht. Sinds de afschaffing van de opkomstplicht is de opkomst sterk gedaald. Met name bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten en het Europees Parlement zijn opkomstpercentages van lager dan 30% gehaald, terwijl de opkomst bij de Tweede Kamer- en gemeenteraadsverkiezingen vergeleken met andere landen hoog (60 tot 80%) ligt. Voor het instellen van de opkomstplicht lagen de opkomstpercentages ongeveer op hetzelfde lage peil als we zien na de afschaffing, te weten voor landelijke verkiezingen (in een districtenstelsel overigens) zo rond de 70% (bron: Kiesraad)" Hoe ze daar dan onderuit gekomen is, is op internet niet te vinden.
Mischien stoppen ze koninginnen niet zomaar in het gevang? ;)

Andere antwoorden (10)

Ze stemt op het CDA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere burger in Nederland mag stemmen ook als is zij de koningin ook is ze burger. Dus ze mag gaan stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ze mag het wel, maar waarschijnlijk doet ze het niet.
Antoni
14 jaar geleden
Heb haar nog nooit bij een stembus gezien op televisie.
Waarschijnlijk machtigt ze iemand om voor haar te stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke burger heeft stemrecht, ook Beatrix. Ze maakt er alleen geen gebruik van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ze mag stemmen, en ze krijgt ook een stemkaart thuis. Wat hierboven is gesteld: iedere burger in Nederland mag stemmen klopt dus.
Echter(!) de vorst(in) staat boven de partijen. Wanneer een regerend vorst(in) dus zou gaan stemmen, verlaagd hij/zij zich en staat niet meer boven de partijen. Maar heeft dan een duidelijke voorkeur. Dit kan dus eigenlijk niet.
Dit zelfde vind ik ook gelden voor de troonopvolger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, alle leden van het Koningshuis hebben stemrecht! Overigens is het bekend dat Koningin Beatrix niet stemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Actief kiesrecht
Het recht om te stemmen tijdens verkiezingen voor Tweede Kamer, Provinciale Staten, (deel)gemeenteraden en het Europees Parlement. Een recht dat ALLE Nederlanders van achttien jaar en ouder hebben. Bij verkiezingen voor gemeenteraden, deelraden en het Europees Parlement mag bovendien een deel van de in Nederland wonende buitenlanders stemmen. Uitgezonderd zijn mensen die 'handelingsonbekwaam' zijn verklaard, onder wie mensen met een ernstige verstandelijke handicap. Ook kan ontzetting uit het kiesrecht onderdeel van een (gevangenis-)straf zijn. Dat is alleen zo als de rechter ontzetting uit het kiesrecht in zijn vonnis opneemt. Een bij velen bestaand misverstand is dat van alle gevangenen het kiesrecht zou zijn opgeschort.

Dus: de koninging mag stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ze staat boven de website
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
boven de website? :P
Waarom zou ze? Ze heeft alles voor elkaar en anders regelt ze dat wel.. Ze hoeft niet eens belasting te betalen.. En ze heeft een dubbel paspoort, dat kan echt niet voor de Koningin der Nederlanden.