Als men voor een kleine partij is, kan men dan beter strategisch stemmen?

Volgens de stemwijzer past de Partij voor de Dieren het best bij mij.
Maar de kans dat zij veel zetels krijgen is klein.
Kan ik dan beter op een grotere partij stemmen, die dicht bij mijn ideeën ligt, omdat die partij waarschijnlijk meer invloed krijgt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Dat is moeilijk.
Een partij in de oppositie kan nog steeds redelijk wat invloed uitoefenen, dus wat dat betreft is het zeker goed om echt op je 'favoriete' partij te stemmen.
Aan de andere kant, als het spannend wordt of het een links of rechts kabinet wordt, is het misschien inderdaad beter om strategisch te stemmen. Of het een links of een rechts kabinet wordt, bepaalt de situatie in ons land veel meer dan of dat kleine partijtje in de oppositie iets groter of iets kleiner wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, zo blijven die kleine partijen klein! Ga vooral stemmen op de partij die jouw voorkeur heeft.

Trek je niet teveel aan van de stemwijzer, want een partij is meer dan de vragen op de stemwijzer. Zo wordt daarin niet gevraagd hoe jij graag wil dat de maatschappij eruit ziet.
Grote lijnen (de ene partij is vooral goed voor de economie en de ander partij gaat uit van het welzijn van mensen), zie je vreemdgenoeg niet vaak terug in de stemwijzer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon stemmen op de partij die het beste bij je past. Opiniepeilingen zeggen ook niet alles en misschien is de uitslag van de verkiezingen straks wel heel verrassend.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Je moet altijd stemmen op de partij waar je achter staat. Als iedereen strategisch gaat stemmen, worden kleine partijen nooit groot natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door op een bepaalde (al dan niet kleine) partij te stemmen geef je weer hoe jij over Nederland denkt. Ook al heeft die partij geen kans om in de regering te stappen, toch maak je zo de huidige politici duidelijk wat er leeft in Nederland.

Veel kleine partijen (vaak one-issue partijen) kunnen bepaalde standpunten toch doordrukken, door continue goede oppositie te voeren.

Als de Partij voor de Dieren 3% heeft zal haar gewicht qua oppositie uiteraard groter zijn dan als ze maar 0,5% zouden hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de 8 mensen die ik ken en die de stemwijzer hebben gedaan, kwamen er 6 bij de PvdD uit.
Ik ook, en volgens mij zijn de stellingen dus niet helemaal representatief.
Maar goed, als je achter die partij staat, moet je die natuurlijk gewoon stemmen.

Misschien moet je ook de stemmentracker eens doen, daarmee kun je je eigen standpunten vergelijken met het stemgedrag van partijen in de Tweede Kamer. "Terugkijkend kunt u zien welke standpunten de partijen in de afgelopen periode feitelijk hebben ingenomen. "
Toen ik die stemmentracker had gedaan, kwam ik wel uit bij de partij waarop ik al dacht te gaan stemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stem op een kleine partij heeft geen zin. B.v. ben je links stem dan op de PvdA. Ben je rechts stem dan op de VVD. Zo simpel is het. Deze partijen kunnen dan het meest voor je doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt iets wat je helemaal zelf moet gaan beslissen, ik zou ook niet alleen op stemwijzer afgaan.

Tactisch op een grote partij stemmen kan verstandig zijn, maar ook kleine partijen kunnen een kabinet aan een meerderheid helpen en op die manier best wat invloed krijgen.
Het is dus maar net wat jij belangrijk vindt.

Toegevoegd na 11 uur:
Aan de minnen te zien, ben ik blijkbaar niet duidelijk genoeg:
de vraag gaat over wel of niet strategisch stemmen.

waarom wel strategisch op een grote party stemmen:

het is waarschijnlijk dat het volgende kabinet of over links of over recht gevormd gaat worden, ofwel met de PvdA of met de VVD als grootste party. CDA zal in zetels dalen en daarom niet het initiatief nemen en als het CDA echt flink daalt dan zal het niet mee willen regeren.
waarschijnlijke combinaties zan dan:
PvDA + D66 + ? (GL, PvdD, SP)
VVD + D66 + ? (CU, SGP)
de strategische keuzes zijn in dit geval PvdA of VVD.

Waarom niet strategisch stemmen:
Vaak is een kleine party nodig om een kabinet te kunnen vormen omdat 2 partijen samen niet genoeg zetels hebben.
In Balkenende 4 was dat de CU, met slecht 6 zetels hebben ze de afgelopen jaren veel invloed gehad.

In het geval van de vragen: stel iedereen stemt strategisch, dan krijgt de PvdD geen zetels, maar met bijvoorbeeld 6 zetels kunnen ze de kleine party worden in de combinatie: PvdA, D66, PvdD. In die combinatie kunnen ze best wat doen, voor bijvoorbeeld de dieren.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Persoonlijk ben ik niet voor tactisch stemmen, anders verdwijnen de kleinere partijen en blijven er uiteindelijk maar 2 of 3 over en dat lijkt me zeer ongezond voor de Nederlandse politiek.

(Er zijn meer combinaties mogelijk, Wilders laat ik voor het gemak buiten beschouwing, omdat ik niet verwacht dat anders partijen met hem samen kunnen gaan regeren, maar het zou altijd kunnen)