Het economisch systeem is gebaseerd op het kapitalisme. Het is iedereen tegen iedereen en de winst moet kosten wat het kost blijven groeien.
We maken misbruik van elkaar en buiten elkaar uit. Hierdoor wordt het evenwicht tussen mensen onderling verstoord. De ene mens verreikt zich ten koste van de ander. En dit begint al helemaal in het begin van het productieproces van goederen.
De handel is inmiddels van Nederland naar de rest van de wereld geschoven. Alleen kent de wereld in tegenstelling tot het kapitalisme wel zijn grenzen. Om de winst te kunnen blijven vergroten zijn corruptie, fraude en andere ongure trucjes nodig. Bedrijven wekken bijvoorbeeld de illusie dat je een beter leven leidt naarmate je meer consumeert en dat je dus gelukkig bent. Daarbij is niet gekeken naar het rondslingerende plastic, vervuilde rivieren en zeeën, en de opwarming van de aarde.

Zelf denk ik ook dat het een bedreiging van de democratie is. Grote (inter)nationale bedrijven hebben veel invloed in onze maatschappij en de overheid moet hen haast wel volgen.

Neem als voorbeeld de twee gigantische bedrijven Wal-Mart en Exxon. De omzet van deze bedrijven liep in 2008 tot 401 en 460 miljard dollar. In 2008 was hun omzet samen 200 miljard meer dan het Amerikaanse defensiebudget in 2008.(Vacature)
Natuurlijk steunen deze bedrijven de overheid enorm. Daartegenover ziet de Amerikaanse overheid het door de vingers dat de massaproductie ten koste van alles door kan blijven gaan in China.
Zie hier het nieuwe fenomeen de bedrijfsstaat. Niet zomaar een staat, maar een bedrijfsstaat.
We krijgen een economische dictatuur met rituele verkiezingen, zonder een werkelijke democratie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een vrije markt heeft als voordeel dat het kwaliteit kan bevorderen doordat er meer aanbieders zijn dit kan ook gelijk te schaduwkant zijn aangezien kwaliteit ook door kwantiteit kan worden verdrukt.